Lehúzta az ÁSZ a költségvetést

2005.10.21. 12:00
Közzétette a 2006-os költségvetési törvényjavaslatról készített véleményét az Állami Számvevőszék. A számvevők komoly kritikát fogalmaztak meg: a bevételek 58,3 százalékát kockázatosnak minősítették, ugyancsak kockázatosnak tartják az a tb-alapokra vonatkozó terveket, és felhívták a figyelmet arra: az államháztartási reform elmaradása miatt egyre többe kerül az adófizetőknek az állam fenntartása. A pénzügyminisztérium nem ért egyet a kifogások többségével.

Az államháztartás nagy ellátó rendszereinek reformja az évek óta ismétlődő kormányzati kezdeményezések ellenére nem járt eredménnyel, rendszer jelenlegi struktúrában való további működtetése egyre többe kerül - olvasható a számvevőszéki jelentésben. Az ÁSZ-nak a 2006-os költségvetéshez fűzött véleménye - a 237 oldalas, 2,75 MB-os fájl itt található - komoly kritikával illeti a törvényjavaslatot, bár elismeri: a tavalyinál jobb a tervezet.

Sok a kockázat

A költségvetésnek ismét sok olyan tétele van, amit a számvevők kockázatosnak tartanak. A jövő évi GDP-arányos hiány (4,7 százalék nyugdíjpénztári korrekcióval) elérése a 2006. évi költségvetési törvényjavaslatban foglaltak miatt "kockázatot hordoz" a számvevők szerint. Az ÁSZ a vám- és adóbevételek 4498,1 milliárd forintos összegéből 38,1 százalékot kockázatosnak minősített (tavaly ez a mutató 34,3 százalék volt). A számvevők elismerik ugyanakkor: ezek csak alacsony kockázatú bevételek, és szemben a tavalyi törvényjavaslattal nincsenek a tervezetben magas kockázatú tételek.

A teljes államháztartási bevételt nézve még magasabb a kockázat. Az ÁSZ szerint a bevételi előirányzatok 58,3 százalékának teljesülés közepes kockázatú, míg az előirányzatok 2,6 százaléka értékelhetetlen. A számvevők kiemelik: "a regisztrációs adó bevételi előirányzatának közepes kockázatú minősítése egyértelműen tervezési hiányosságra utal."

Baj van az alapokkal

Az államháztartás részét képező egyes alapoknak is kijutott az ÁSZ-kritikából. "A Wesselényi Miklós Ár- és Belvízvédelmi Kártalanítási Alap az alapként való működés kritériumainak csak formálisan tesz eleget" - olvasható a véleményben. A Kutatási és Technológiai Innovációs Alap "bevételi és a kiadási előirányzatok teljesülését nem látjuk reális célnak" - fogalmaztak a számvevők, de a két társadalombiztosítási alappal sem bántak kesztyűs kézzel.

Nem megfelelőnek minősítették a nyugdíjkiadások várható nagyságának meghatározását, mondván: az idei novemberi kiegészítő nyugdíjemelés pénzügyi hatásával a 2006. évi költségvetés egyáltalán nem számol. "Mindezek miatt az alap 2006. évre tervezett költségvetési egyensúlya nem valósulhat meg" - olvasható a véleményben. Ugyancsak rosszabb lesz a tervezettnél az egészségbiztosítási alap egyenlege: "a járulékok túlzott bevételi összegei és a kiadási oldal több tétel alultervezett összege miatt, rosszabb pénzügyi pozíció kialakulását" valószínűsítik az ÁSZ munkatársai, akik arra is felhívják a figyelmet: az előirányzat "nominális értéken történő csökkentésére még nem volt példa", így ezt amit "önmagában véve is kockázatosnak" tartják.

Gondoskodni kellene az egyensúlyról

Nem készült a költségvetéshez a 2007-es és 2008-as évekre vonatkozó, a középtávú gazdasági stratégiához illeszkedő elemzés sem, holott ezt törvény írja elő - olvasható az ÁSZ véleményében. A számvevőszék az uniós források felhasználásához kapcsolódóan az átláthatóság csorbulásának veszélyére is felhívta a figyelmet.

A számvevők 12 ajánlást fogalmaztak meg a törvényjavaslathoz. Egyebek mellett javasolják a kormánynak, hogy tegyen eleget törvényi kötelezettségének, és intézkedjen a költségvetési évet követő két év várható előirányzatainak kidolgozására. Felhívják a kabinet figyelmét arra is: dolgozzon ki nyugdíj- és egészségbiztosítási alapok működési kiadásainak meghatározására olyan módszert, amely - az alapok kiadási főösszegének százalékában kifejezve - hosszabbtávon alkalmas az igazgatási feladatok ellátásához szükséges források biztosítására.

A PM szerint sok vitás kérdésben megállapodtak

A pénzügyminisztérium az ÁSZ véleményére reagálva közölte: a legtöbb vitás kérdésben megállapodás született, a számvevők észrevételeit már a tervezés során hasznosították. A minisztérium több ponton vitatta is az ÁSZ megjegyzéseit, mint fogalmaznak: "elkészült a hároméves gazdasági fejlődési pályát bemutató kitekintés, amely részletesen tartalmazza a gazdasági növekedésre, a fogyasztói árindexre, fogyasztásra, állóeszköz-felhasználásra vonatkozó adatokat".

A szaktárca - amely "megelégedéssel veszi tudomásul", hogy a bevételek tervezése "az elmúlt évekéhez képest javul" - nem fogadja el azt az ÁSZ-felvetést, hogy a nyugdíjkiadások tervezése nem megfelelően történt. Az idevonatkozó számítások, melyek a költségvetési törvényben is megjelentek tartalmazzák a szükséges összegeket. A minisztérium szerint 2006-ban felmerülő nyugdíjkiadások fedezete a törvényi szabályozás jellegéből adódóan biztosított.

Azt elismerték, hogy az egészségügyi kasszában a gyógyító-, megelőző ellátások nominális értéke csökkent, viszont leszögezték: "napirenden van e terület strukturális átalakítása", amely ellensúlyozza ezeket az elvonásokat. A minisztérium szerint nem nehezíti az átláthatóságot, hogy az európai uniós ügyekért felelős tárca nélküli miniszter által felügyelt előirányzatok tíz fejezetnél szerepelnek a törvényjavaslatban; indoklásuk szerint az új rendszernek az a célja, hogy az adott ágazatért felelős tárcánál szerepeltesse az uniós forrásokat is tartalmazó előirányzatot.