További Magyar cikkek
Technikai értelemben alkalmas a költségvetés tervezete arra, hogy parlamenti vitára bocsássák, már ha a Tisztelt Ház erre rábólint, mondta Kovács Árpád, miután a sajtó jelenlétében átadta a 2009-es költségvetés számvevőszéki jelentését Szili Katalin házelnöknek. Az Állami Számvevőszék vezetője szerint az országgyűlési vita során az átdolgozott költségvetés nagy mértékben átalakulhat, elsősorban biztonsági, tartalékképzési, valamint finanszírozási szempontból.
Mindenesetre az ÁSZ azt állította, a költségvetésben végrehajtott változások nem tükrözik azon problémák kezelését, amik miatt a kormány visszavonta és átdolgozta a törvényjavaslatot. Kovács szerint a büdzsé legnagyobb kockázata a gazdasági makropálya számaiban, az adóbevételek teljesíthetőségében, valamint a teljes körű társadalmi hatáselemzés hiányában rejlik.
A pénzügyi válság következtében előtérbe került az állami költségvetés hiányát és lejáró adósságait finanszírozó források pénzpiaci érzékenysége, így a 2009. évi átdolgozott költségvetési törvényjavaslatban fokozottabban jelentkezik az államháztartás tartós egyensúlyának megteremtésére irányuló gazdaságpolitikai törekvés. A költségvetési javaslatban a 2009. évi büdzsé tervezett elsődleges egyenlege szufficitet (többletet) mutat, mind a központi költségvetés, mind az államháztartás szintjén. A szufficit összege a visszavont költségvetési javaslathoz képest a központi költségvetésben 31 százalékkal, az államháztartásban 55,8 százalékkal magasabb.
Az ÁSZ hangsúlyozta: válság elhúzódása és a reálgazdaságra gyakorolt negatív hatása meghatározza az EU és a magyar gazdasági fejlődés lehetőségeit, valamint a 2007. novemberi konvergencia programban szereplő makrogazdasági célok teljesülését, továbbá jelentős kockázati tényezőként lehet jelen a 2009. év és a további évek gazdasági növekedésének alakulásában.
A törvényjavaslati makropálya megvalósulását számos kockázati tényező befolyásolhatja. Ennek alapján a törvényjavaslatban már a mérsékelt ütemű kivitelbővülés jelenik meg, azonban a kedvezőtlen exportpiaci hatások következtében a makropálya szerinti exportnövekedési ütem továbbra is kockázatos, ami kihatással lehet az importigény és a gazdasági növekedés alakulására is. A jelentés szerint a 2009-re tervezett személyi jövedelemadó előirányzat teljesülése valószínűsíthető, míg az áfa bevételi előirányzat összege túlzott, az egyszerűsített vállalkozói adó (Eva) tervezett előirányzatának realizálása pedig alacsony valószínűségű.
A szervezet kiemelte továbbá, hogy az előző évi finanszírozási tervben esetleg bekövetkező változások, a 2009. évi magasabb nettó finanszírozási igény, a változó befektetői megtakarítási szerkezet, a külföldiek forint és deviza vásárlási hajlandóságának kedvezőtlen alakulása, valamint az állampapír-piaci hozamszint prognózistól eltérő alakulása jelentős kockázati tényezőként jelentkezhet a 2009. évi finanszírozási terv teljesülésénél.
A társadalombiztosítási alrendszert érintő bevételi előirányzatok számításai a makrogazdasági mutatók teljesülése esetén összességében reálisnak tekinthetőek. A nemzeti kockázatközösségen alapuló társadalombiztosítási alapok pénzügyi egyensúlya más módon nem lenne biztosítható. A helyi önkormányzatok központi költségvetésből származó (szabályozott) forrásai a visszavont törvényjavaslathoz képest 5,2 milliárd forinttal növekednek.