További Magyar cikkek
A legfőbb oka, hogy az Audi egy nagyberuházás helyszínéül kiszemelte Magyarországot, a rugalmas munkarend lehetősége volt, amely révén a berendezésekben álló tőke kihasználtsága optimális lehet - mondta Lőre Péter, a 4800 fős Audi Hungaria Motor Kft. pr-vezetője, rámutatva: a piaci igényeknek megfelelően akár hét napon át három műszakban is folyhat a termelés, ha a megrendelések úgy kívánják. Emellett a magyar szakmunkásgárda alapképzettsége legalább olyan jó, mint Németországban. Természetesen Győr elhelyezkedése is sokat nyomott a latban, a negyedik pont pedig a költségelőnyök sora volt: az energia, a bér ára, valamint a nagyvállalatoknak nyújtott adókedvezmények együttese.
Az első három pontban nem történt változás a gyár tízéves működése során, a költségek tekintetében azonban igen. Az Audi azonban számított a bérköltségek emelkedésére, ugyanakkor a jövőre nézve fontos: a kormány szenteljen figyelmet annak, hogy a környező országok - elsősorban Csehország, Szlovákia és Lengyelország - bérszínvonalát ne haladja meg a magyar - figyelmeztet az Audi Hungaria szóvivője.
Opel: 140 milió euró
Amíg az Audi autógyártása évről évre bővül, a szentgotthárdi Opel Magyarország Autóipari Kft. rendelésállománya csökkent az európai autópiacon az utóbbi két év során érezhető recesszió miatt. Ezért számos munkahelymegtartó intézkedéssorozat után a társaság az elmúlt két hónap során 23 fővel csökkentette létszámát, és kilenc más cégtől bérelt munkásától is megvált. Ez a motorgyártás átszervezésével is együtt járt, az eddigi három műszakos munkarendet a szerelősorokon két műszakos beosztás váltotta fel. Ennek ellenére mostantól a jövő év végéig 140 millió eurós beruházást terveznek Szentgotthárdon, amelyet a termékek generációváltására fordítanak.
Suzuki: hatvanmilliárd forint
A Magyar Suzuki az idén és jövőre összesen 60 milliárd forintot (236 millió euró) fordít fejlesztésre Esztergomban, így a jelenlegi 85 ezres kapacitás év végére 100, 2005-re pedig 200 ezerre nő. A fenti öszszegben a gyárbővítés mellett annak az új sportos modellnek a fejlesztési költségei is benne vannak, amely a jövő év végétől készül a gyárban.
Noha a fenti cégek közül egyelőre csak a Suzuki vásárol számottevő mennyiségben Magyarországon készülő alkatrészeket, a járműipari beruházások fokozatosan lehetőséget teremtenek a hazai beszállítók számára. A szakmát képviselő Magyar Járműalkatrész-gyártók Országos Szövetsége 183 tagvállalatának 2001. évi termelési értéke meghaladta a 350 milliárd forintot. E cégeknél együttesen több mint 45 ezer ember dolgozik.