További Magyar cikkek
Most kell vásárolni
Most kell autót venni - jelentette ki Dános András, a GM Hungary pr-igazgatója, mondván, az uniós autópiacot szabályozó csoportmentességi rendelet bevezetésére a csatlakozást követő hat hónapra derogációt kaptunk. Ám kérdés, november elseje után hogyan alakulnak a magyarországi autóárak. Szakértői vélemények szerint az év végén a kisebb kategóriákban áremelés várható, ezért az Opel - amely most nem módosította árait - előre hozott vásárlási hullámra számít.
Ugyanakkor azt is deklarálták, hogy a május 31-ig megrendelt új Astrákért akkor is változatlan árat kell fizetni, ha csak szeptemberben szállítja a gyár. Az Opel újdonságát április eleje óta 2300-an rendelték meg. A GM másik márkája, a Daewoo esetében sincs szó áremelésről, csupán a Kalos 30 ezer forintos esetleges drágulásáról tárgyalnak.
Magas a magyar adóteher
Az EU-árharmonizáció lényege, hogy a tagállamok kereskedői közel azonos áron - legfeljebb 5 százalékos eltéréssel - kaphatják a személyautókat a gyártól. Az egyes országokban azonban jelentősen eltérő az adóteher, például nyugaton 12-15 százalék az áfa, míg nálunk 25. Emiatt a magyar kereskedők ma még olcsóbban jutnak hozzá az áruhoz, ám a későbbiekben is a piac - ebben az esetben már az EU-piac - határozza meg a gyári árakat, mert hiába szállítana drágábban a gyár Magyarországra, ha nem lenne fizetőképes kereslet.
A szakmabeliek ezért úgy látják, noha a gyárak érdeke, hogy sehova se kelljen olcsóbban szállítani, az is fontos, hogy eladjanak és ne más márka szerezze meg a vásárlókat. Ezért sokan úgy látják az importőrök közül, hogy az árharmonizáció lassú és fokozatos lesz. Vannak ugyanakkor olyanok is, amelyek már "harmonizáltak". Így például a Ford, amely különböző modelljei esetében februárban, illetve áprilisban adott ki új listát, valamint a Mazda.