Bankeladásból lesz pénz sztrádaépítésre?

2003.06.12. 14:48
A kormány 2004-ben 270 milliárd forintot fordítana a magyarországi autópálya-építésekre. Amennyiben sikerül jó áron eladni az állami bankokat, a bevételekből az M5-ös és az M3-as meghosszabbítását lehetne fedezni. Jövőre megkezdődik az M0-ás keleti és északi szektorának építése is. A kabinet útépítési terveiről Csillag István, a gazdasági és közlekedési tárca vezetője beszélt csütörtökön.
Jelenleg 105 kilométer autóút, illetve autópálya építési munkálatai folynak, a szekszárdi hidat, az M9-es autópálya a hozzá tartozó 20 kilométeres-szakaszával július 4-én adják át - mondta a miniszter. Csillag István tájékoztatása szerint folytatódik a Miskolcra vezető M30-as építése, miután megoldódni látszanak a viták a környékbeli földek tulajdonosaival.

Épülhet az elkerülő keleti és északi szektora

A tervek szerint jövőre kiírják az M6-os tervezési munkáira vonatkozó közbeszerzési pályázatokat. Ugyancsak 2004-ben kezdődhet meg az M0-ás északi és keleti szakaszának kivitelezése, s megindulhat a dunaújvárosi híd beruházás is.

Az M7-es Becsehely és Letenye közötti szakasza 2005 szeptemberéig készülhet el. Horvátországgal már folynak a tárgyalások, hogy a határnál uniós forrás segítségével épüljön fel a híd. A két állam számára jó példa Lengyelország, ahol a sztrádaépítések költségeinek kétharmadát az Európai Unió állja.

Szegedig igen, Görbeházáig talán

A kormány csütörtökön tárgyalt a privatizációs bevételek felhasználásáról. Amennyiben a Postabankot megfelelően sikerül értékesíteni, a vételárból az M5-ös Szegedig tartó szakaszának megépítése fedezhető. A Konzumbank eladásából pedig a Polgár-Görbeháza szakasz finanszírozható, bár ez utóbbi nem biztos.

Amennyiben kevés lesz a privatizációs bevétel, a betervezett kivitelezési munkák árát a költségvetésből kell majd kiszorítani. A kabinet korábban azt közölte: a Postabank, a Konzumbank, valamint a Földhitel- és Jelzálogbank eladásából 200 milliárd forintos bevételre számít. Folynak a tárgyalások az Alföldi Koncessziós Autópályaépítő Rt.-vel (AKA) is, hogy az megkaphassa az EBRD-től a refinanszírozási hitelt.

Csillag István a holnaptól bevezetendő, négynapos, ezer forintos autópálya-matricákról szólva kijelentette, hogy az kísérleti módszer, s ha jól beválik, idővel akár rendszeresíthetik is. A sajtótájékoztatón kiderült: jövőre 270 milliárd forint kell autópályákra.