Auguszta
-3 °C
2 °C

Jövőre olcsóbb lehet a banán

2004.12.28. 08:38
A hazai banánárak érezhetően emelkedtek decemberben, miután az itteni nagykereskedők májustól élő, kedvezményes vámú importkerete a főidény elejére kimerült. Jövőre nőnek a kontingensek.
A magyarországi banánforgalom a mostani főidényben legalább 20-25 százalékkal kisebb a múlt évinél Morócz Tibor, a hazai szakszövetség elnöke, egyben a Mota Kft. ügyvezető igazgatója becslése szerint. Egyrészt csökkent a kínálat, másrészt közel 30 százalékkal drágult a déligyümölcs. A kilogrammonkénti fogyasztói árszint december közepére megközelítette a 300 forintot. Az ok: májustól nálunk is az EU - tarifákon és kvótákon alapuló - vegyes banánbeviteli rendszere van érvényben, s e szerint a hazai importőrök a hátralevő hónapokra megközelítőleg csak a 70 ezer tonna körüli éves hazai fogyasztás 10 százalékáig kaptak kedvezményes vámú keretet. A hazai keret decemberre kimerült, így most a jóval nagyobb uniós kontingenssel bíró multik, elsősorban a Chiquita és a Dole diktálják az árakat.

A fenti véleményt erősíti, hogy az északnyugat-európai kikötőkben beszerezhető levámolt zöld banán kartonjáért (kb. 18 kilogramm) az elmúlt hetekben már átlagosan 14 eurót kellett fizetni az októberi 10-11 euróval szemben. A Magyarországra szállított banán kilónkénti nettó ára tehát eléri a 220-230 forintot, ehhez járul még hozzá az érlelési és a belső szállítási költség, valamint az áfa.

A Plus és Kaiser's üzletláncot ellátó Interfruct Kft. is úgy tapasztalja, hogy a saját vámolású, illetve a mások által levámolt banán ára között jelenleg kartononként mintegy 3,5 euró különbség adódik, ami lényegesen megdrágítja a kvótán felüli beszerzést.

Jó hír, hogy jövőre már a hazai import mintegy 40-45 százalékáig terjed majd a kedvezményes behozatali keret. 2006 januárjától pedig megszűnnek az EU-n belüli kontingensek, és csak vámok lesznek, amelyek nagyságáról jelenleg is folyik a vita. A kvótarendszer bevezetése egyébként az egész régióban éreztette a hatását: a világ legnagyobb banánszállító társasága, a Chiquita forgalma 16 százalékkal esett vissza az EU tíz új tagországában, 2003 hasonló időszakához képest.