Nem kompenzál az állam a benzinár miatt

2007.11.08. 15:27
A piaci folyamatok határozzák meg a benzin árát, az állam nem tervez beavatkozást – mondja egybehangzóan a Pénzügyminisztérium és gazdaság tárca. Az állam haszna havonta milliárdos nagyságrendű a vártnál drágább üzemanyagon.

Az állam nem tervezi, hogy a jövedéki adó mérséklésével vagy más módon csökkenti a benzin kiskereskedelmi árát. Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium szóvivője elmondta: a benzin árát piaci folyamatok befolyásolják, a tárca nem tervezi a beavatkozást. Hasonlóan nyilatkozott Ábrahám Gergely, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szóvivője is.

Korábban, 2004-ben a kormány nyújtott kompenzációt a felhasználóknak a magas benzinár miatt: az akkor december végéig érvényes jogszabály szerint amennyiben a 95-ös oktánszámú benzin két egymást követő hét hétfőjére vonatkozó átlagárának számtani átlaga elérte a 250 forintot, a jövedéki adót úgy mérsékelték, hogy a literenkénti fogyasztói ár 2 forinttal 248 forintra csökkenjen. További árnövekedés esetén 5 forintonként 1 forinttal csökkent a fogyasztói ár.

A gázolaj esetében a küszöbár 225 forint volt, a többi oktánszámú benzin ára a 95-ösével megegyezően csökkent, azaz 2 forinttal, amennyiben a 95-ös elérte a 250 forintot. A jogszabály célja az volt, hogy a fogyasztói árak ne növekedjenek elfogadhatatlan mértékben.

A kompenzáció igénye 2005 elején is megfogalmazódott, de ekkor a kormány már úgy nyilatkozott, nem kíván ilyen eszközöket alkalmazni a benzinár-változások mérséklésére. Az indok részben az volt, hogy a 2004-ben alkalmazott kompenzáció pozitív hatása a fogyasztók számára sokkal kevésbé volt érzékelhető, mint amennyire negatívan befolyásolta - milliárdos tételről lévén szó - a költségvetést.

Noha a költségvetési bevételeket ugyanakkor milliárdokkal dobta meg, hogy az eredetileg tervezettnél lényegesen magasabb lett a benzin ára. 2005-ben a PM nem kívánta az Indexnek elárulni, mennyi volt a többletbevétel, illetve milyen benzinárral kalkuláltak a bevételek tervezésekor. Saját számításaink akkor azt mutatták: az állam hasznának, azaz tervezetten felüli bevételének a 250 forint fölötti árrész ötödét tekintjük, akkor az ásványolaj-szövetség adataival számolt napi 5,5 milliós benzinfogyasztás és a 275 forintos ár mellett hetente 192 millió forintos plusz keletkezik a költségvetésben. A 300 forintos benzinnél már heti 550 millió forint a többlet, csak a benzinen. (Az idén az év elején ugyancsak valamivel 250 forint feletti szintről indult a benzin ára, az első negyedévben még nem is lépte át a 260 forintot.)

Nem szabad azonban elfelejteni: az előző Gyurcsány-kormány egyik legtöbbet bírált, a költségvetésnek talán az utolsó tördőfést jelentő lépése az üzemanyagok áfájának csökkentése volt. Ez 2006 januárjától élt volna, de éppen a magas árak miatt 2005 őszére hozták előre. Végül 2006 szeptemberéig volt érvényben.