A kibocsátók kára több mint százmillió
Az első hat hónapban a kibocsátói oldalon 103,8 millió forintos, az elfogadói oldalon 64 milliós kárt okoztak a bankkártya-csalók; előbbi a kártyatulajdonosokra, utóbbi az elfogadó kereskedőkre vonatkozik. A kibocsátói oldal 103,8 millió kára 3 százalékos csökkenés a tavalyi első féléveshez képest, az elfogadói viszont 9 százalékkal haladja meg a tavalyit.
A kibocsátói oldalon az ellopott és elvesztett kártyákkal elkövetett jogosulatlan kártyahasználat együttesen az összes kár felét eredményezi. Ezen belül a hamisított kártyákkal elkövetett visszaélések valamivel több, mint egyharmadát képezik a felmerült összes kárnak.
A kár fele az ügyfélé
Az MNB elemzése felhívja a figyelmet arra: a különféle hálózatokon (telefon, internet, e-mail) keresztüli kártyahasználathoz kapcsolódó kár viszonylag jól keretek között tartható. A virtuális kártyák kibocsátásával és a biztonságos kártyahasználatot minden visszaélési kategóriában elősegítő SMS küldéssel a hálózati kártyahasználat esetén csak hét százalékos volt a kárarány.
A kibocsátói oldalon a 103,8 milliós csalás összesen 91 milliós kárt okozott - ez a tavalyinál tíz százalékkal kevesebb -, tehát 12,8 milliót sikerült behajtaniuk a csalóktól az érintetteknek. A 91 milliónak a 48 százalékát a kártyabirtokos ügyfelekre, 16 százalékát az elfogadó bankokra hárították a kártyát kibocsátó pénzintézetek, míg a maradék 36 százalékot ők írták le.
Az elfogadók kára nőtt
A kibocsátói oldallal szemben az elfogadói oldalon 64 milliós kárból csak 34 millió forint lett tényleges veszteség. Ennek 55 százalékát a kibocsátók fizették meg, 12 százalékát a velük szerződött partnerek, míg a maradék 33 százalékot az elfogadó pénzintézetek fizettek meg. Az elfogadói oldalon változatlanul az ellopott (34 százalék) és a hamisított kártyákkal (30 százalék) elkövetett visszaélésekből ered a kár több mint kétharmada.