Előrehozott benzinár-csökkentés

2005.09.11. 10:14
A Pénzügyminisztérium a múlt héten még cáfolta, hogy bármilyen lépésre készülnének az üzemanyagok árának csökkentésére, a Kínából hazatérő Gyurcsány Ferenc vasárnap a repülőtéren bejelentette: az üzemanyagokra előrehozzák a tervezett öt százalékos áfa-csökkentést, így 10-12 forinttal csökkenhet benzin kiskereskedelmi ára.
Tíz-tizenkét forinttal csökkenhet a benzin ára a jelenlegi körülbelül 300 forintról, mivel a kormány úgy döntött, hogy előrehozza az általános forgalmi adó jövő januárra tervezett 25-ről 20 százalékra csökkentését - közölte a miniszterelnök vasárnap Budapesten.

"Az elmúlt napok konzultációi alapján úgy döntöttünk, hogy a kidolgozott forgatókönyvek közül azt választjuk, amely szerint a 2006. január 1-re már előre bejelentett öt százalékos áfacsökkentést egyes termékeknél például a benzinnél és a gázolajnál előrehozzuk" - mondta Gyurcsány Ferenc, aki hivatalos kínai és hongkongi látogatásáról hazaérkezve tartott sajtótájékoztatót a Ferihegyi repülőtéren. "Ahogy a törvénymódosítást a parlamenttel el tudjuk fogadtatni", és a jogszabályt kihirdetik, életbe lép az előrehozott áfacsökkentés" - mondta a kormányfő.

A koalíció üdvözli, az ellenzék kevesli a lépést
Az MSZP üdvözölte a bejelentést, a szocialisták a házszabálytól való eltérés támogatására szólította fel a pártokat, hogy az adócsökkentés mielőbb hatályba léphessen. Az SZDSZ egyetért az áfacsökkentés előrehozásával, hiszen itt egy korábban a két koalíciós partner által támogatott döntés előrehozásáról van szó - mondta Horn Gábor ügyvivő. "Ugyanakkor felhívjuk a figyelmet arra, hogy akik az ennél nagyobb mértékű benzinár-csökkentés érdekében további adócsökkentést ígérnek, mondják meg, annak milyen költségvetési következményei vannak, s milyen forrásból szeretnék a jövedéki adót csökkenteni" - mondta az ügyvivő. Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezető-helyettese vasárnap azt mondta: az üzemanyag adótartalmát 20-25 forinttal kell csökkenteni, az áfa mellett a jövedéki adót is. Herényi Károly, az MDF frakcióvezetője pedig azt javasolta, hogy a jövedéki adó ne képezze az általános forgalmi adó alapját, így számításaik szerint 25 forinttal lenne csökkenthető a benzin ára.

Már szóltak a Mol-nak

Gyurcsány Ferenc a döntésről szombaton Hongkongból tájékoztatta Hernádi Zsoltot, a Mol Rt. elnök-vezérigazgatóját. A kormányfő azt kérte tőle, hogy az olajipari cég az áfacsökkentést változatlan mértékben érvényesítse áraiban. "Azt is kérem a Mol-tól, (...) tanúsítson mértékletességet, vegyen részt abban, hogy csillapítsuk a világpiaci áraknak a magyar árakban való megjelenését, ha kell, akkor nyereségessége rovására is. És működjön közre abban, nyilván nem veszélyeztetve hosszú távú, közös nemzetstratégiai célunkat, amelynek egyik része, hogy legjobb vállalataink a régióban is terjeszkedni tudjanak, ilyen típusú ársokkok az országot ne érhessék el" - fejtette ki Gyurcsány Ferenc, aki szerint a Mol vezetője megértette az igényt.

Szemben az EU-val

Kérdésre válaszolva Gyurcsány Ferenc megfontolásra érdemesnek nevezte az EU pénzügyminisztereinek pénteki állásfoglalását, amely szerint az adócsökkentés nem jó megoldás a magas üzemanyagárak elleni fellépésként. Kiemelte: ebben az esetben fontosabb a magyar gazdaság, az emberek érdeke, mint "a pénzügyminiszterek által felvetett aggodalom reális magva". "Ez különösen azért van így, mert egy már korábban eldöntött adócsökkentés előrehozataláról van szó" - mondta. Hozzáfűzte: vizsgálják, hogy van-e még olyan kapcsolódó termékkör, amely esetében szintén előre kellene hozni az áfacsökkentést.

Mennyit jelent az öt százalék?

A 95-ös benzin ára jelenleg kutaktól függően jellemzően 290-297 forint között van, a hipermarketek diszkont kútjainál pedig kb. tíz forinttal olcsóbban lehet tankolni. Mivel a hazai piacot lényegében egészében ellátó Mol jellemzően késleltetve viszi át az olajár nemzetközi emelkedésének hatásait a nagykereskedelmi árakba, még lehet arra számítani, hogy egy újabb emeléssel a 95-ös ára eléri a 300 forintot. Ez esetben pusztán az áfa-tartalom hatvan forintot tesz ki a 25 százalékos kulccsal számolva, a nettó ár 240 forint. Ha kulcs 20 százalékos lesz, az a 240 forintos nettó árral számolva 48 forintos áfaterhet von maga után, azaz 12 forinttal csökken a kiskereskedelmi ár.

Ha figyelembe vesszük, hogy egy évvel ezelőtt a kormány 250 forintos kiskereskedelmi (áfa nélkül 200 forintos) árnál döntött az akkor a jövedéki adó csökkentésére irányuló beavatkozás mellett, illetve hogy a költségvetés tervezésekor a jelenleginél lényegesen alacsonyabb olajárral kalkuláltak, akkor egyértelmű tűnik: a büdzsé még az előrehozott áfacsökkentés után is nagyobb adóbevételekhez jut az üzemanyagok forgalmi adójából, mint azt korábban tervezték.

A benzint jelenleg 103,50 forintos, a dízelt 85 forintos jövedéki adó terheli: az árban ezek is áfástul jelennek meg, azaz a jövedéki adót is terheli az áfa. A tavalyi benzináremelkedéseknél a kormány a jövedéki adó adó csökkentésével élt, a benzin esetében például 1,60 fillérrel csökkentették a jövedéki adót, mely így (áfával együtt) két forintos csökkenést eredményezett a kiskereskedelmi árban.

A miniszterelnök vasárnapi közlése szerint az idei költségvetés tervezésekor 250 forint körüli benzinárral számoltak. A mostani áfacsökkentés azt eredményezi, hogy a büdzsé áfabevételei ugyanakkorák lesznek, mintha 240-250 forintos üzemanyagárak mellett az adó 25 százalékos maradna. Kitért arra, hogy az előre hozott áfacsökkentéssel Magyarország a huszonötök Európájának átlaga alá szorítja üzemanyagárait. "Nagyságrendben a szlovák és a magyar benzinárak azonosak lesznek" - mondta a miniszterelnök, aki szerint megszűnik az a jelenség, hogy magyar állampolgárok a határon túlra járnak tankolni. Reményei szerint a mostani változtatás a közúti fuvarozókkal folytatott tárgyalás tartalmának és az ott meghatározott céloknak is meg fog felelni.

A jövő évi költségvetésre, a benzinár-kalkulációra vonatkozó kérdésre Gyurcsány Ferenc közölte: a kormány szeptember 30-án nyújtja be a parlamentnek a büdzsére vonatkozó törvényjavaslatot, addig a kormányon belül is tart a vita és az elemzés.