További Magyar cikkek
Nincs veszélyben a büdzsé
Mint ismert, tavaly már olyan mértéket öltött az illegális benzin-, gázolaj-forgalmazás és -felhasználás, ami már a költségvetési bevételi előirányzatok teljesítését is veszélyeztetni látszott. (Az államháztartási bevételek közül a harmadik legnagyobb tételnek, a jövedékiadó-bevételnek mintegy 63 százalékát az üzemanyagok szabad forgalma után befizetett jövedéki adók biztosítják.) Az illegális üzemanyaggal történő visszaélések volumenét jól érzékelteti, hogy a leginkább fertőzött észak-alföldi térségben több benzinkút már a bezárást fontolgatta, mivel olyan csekély volt a forgalmuk, hogy a vállalkozást gazdaságosan nem lehetett működtetni.
A vám- és pénzügyőrség rendkívüli intézkedéseket vezetett be, gyakoribbá váltak az ellenőrzések a határ közelében. A következetes szigor nyomán szinte azonnal érzékelhetően növekedett a térségben a legális üzemanyag-forgalmazás. A mostani üzemanyagár-növekedés a vám- és pénzügyőrség megítélése szerint nem befolyásolja számottevően a beindult kedvező folyamatokat; a legális forgalmazás a várakozásoknak megfelelően, 11-12 százalék körül növekszik. Nem csábítanak illegális ügyködésre a szomszédos országok sem - jósolják -, hiszen az ottani üzemanyagárak még az emelés után sem térnek el jelentősen a hazaiaktól, a kis árkülönbség pedig nem teszi gazdaságossá az ezekbe az államokba irányuló benzinturizmust. Ukrajna kivétel a maga rendkívül alacsony áraival, ám ezen a határon továbbra is megmarad a szigorú ellenőrzés.
A lakossági fogyaztásban visszaesés már elképzelhető
Bár a benzin és a gázolaj "árrugalmatlan" termék, elképzelhető, hogy a forint euróhoz és dollárhoz viszonyított értékcsökkenéséből adódó további áremelések már meggondolásra késztetik az autótulajdonosokat, kevesebbet használják járművüket, ez viszont az üzemanyagok, elsősorban a benzin forgalmának a csökkenését eredményezheti. A gázolaj esetében nem számítanak érzékelhető visszaesésre a szakemberek, mivel a vasúti és a vízi szállításban felhasznált gázolaj jövedéki adója 100 százalékban, a mezőgazdaságban felhasználté 80 százalékban visszaigényelhető. Az építőipar - ezen belül elsősorban az autópálya-építés - üzemanyagigénye továbbra is jelentős marad, így az itt felhasznált mennyiség gyakorlatilag biztosítja az üzemanyagok utáni jövedéki adó ütemes befizetését.