A pénzügyminiszter levezette, hogy a jövedéki adó - mivel az fix összegű elvonás - egy fillér többletbevételt nem eredményez, így a növekvő ár csak az áfabevételekre lehet pozitív hatással. Mivel a hazai gázolajforgalom kilencven százaléka a fuvarozók vásárlásaiból jön össze, akik visszaigénylik az áfát, így érdemi bevételnövekedés csak a benzin forgalmán lehetséges.
Ez az egy mondat további adalék a fuvarozókkal folytatott vitához, ugyanis a hazai fuvarosképviseletek is az adó csökkentését szorgalmazzák a magas olajárak miatt. Igaz, a szaktárca többször leszögezte, hogy adóbevételről nem mond le, így más megoldást keresnek a fuvarozók követeléseire.
A költségvetés tervezésekor a kormány még 80-85 dolláros olajárral számolt (az északi-tengeri Brent fajtánál), amiből 290 forintos literenkénti benzinár következett. Ma már csak elvétve lehet olyan kutat találni, ahol a 95-ös literenkénti ára 300 forint alatt maradt, vagyis az éves szinten várt értéket 3-4 százalékkal meghaladja. Ugyanakkor a benzin árának változásával megváltozik a fogyasztás szerkezete is - vagyis az áfabevételek nem követik feltétlenül az adott termék áremelkedését.
A PM első négyhavi adatai szerint a benzin forgalma 2,3 százalékkal csökkent. A Magyar Ásványolaj Szövetség első negyedéves adatai is hasonló tendenciát tükröznek. Veres írásbeli válasza szerint akkor lehet a költségvetés áfabevételi tervének túlteljesülésére számítani, ha a lakossági fogyasztás a vártnál jelentősebben nő. Ám ez nem a benzinpiacon várható - legalábbis a már idézett forgalmi adatok alapján -, ugyanis ha a trend az év végéig folytatódik, akkor a költségvetés benzináfából származó bevételei tízmilliárd forinttal is elmaradhatnak a várakozásoktól, amelyet mérsékelhet a gázolaj kedvező forgalma.
A pénzügyminiszter még arra is rámutatott, hogy kiadási oldalon pluszterhet jelent a magas olajár, ugyanis a Volán-társaságoknak nyújtandó veszteségtérítés az üzemanyagárak miatt 5-10 milliárd forinttal növelheti a büdzsé terheit.