További Magyar cikkek
Az új uniós - volt szocialista - országok közül egyedül Csehországban volt drágább a benzin a legutolsó, június 19-én kiadott hivatalos összehasonlítás szerint. A június 19-én, múlt hétfőn publikált adatok azt mutatták, akkor nálunk 292,70 forint volt a kutaknál átlagár, míg a cseheknél alig magasabb, 293,13 forint. Az adatokat itthon gyűjtő GKM a számítások elkészítésénél még 267,70-es euróárfolyammal számolt. Ha az egy héttel ezelőtti Brüsszelnek jelentett 1,09 eurós átlagárat a mostani, 281 forintos árfolyammal számoljuk, máris 307,2 forintot kapunk. Azaz a forint elmúlt két hétben mutatott gyengülése önmagában bőven a lélektani 300-as határ fölé nyomná a benzin árát.
Kedvez a piac
Hogy ez eddig kevés kútnál volt érzékelhető (egyes töltőállomásokon még most hét végén is akadt 285 forint alatti ár), a piaci verseny mellett döntően annak volt köszönhető, hogy miközben a forint gyengült, csökkent a benzin tőzsdei jegyzésára is. Míg június elején 730 dollár fölött volt a jellemző ár, a jelentős ingadozást mutató árfolyamok szerint ma 717 dollárért lehet egy tonna kész 95-ös benzint venni a nemzetközi piacokon. A csökkenés bő két százalék.
Forrás: Portfolio.hu, Reuters
A dízel esetében a múlt héten már 633-650 dollár között ingadozott tonnánkénti ár, míg a június 5-i héten még többször 660, sőt 670 dollár fölé kúszott. (Az üzemanyagok tőzsdei kereskedelmében a dollár az elszámolási pénznem, a forint azonban lényegében ugyanolyan gyengülést mutatott az amerikai, mint a közös európai devizával szemben).
Forrás: Portfolio.hu, Reuters
Azaz: miközben az üzemanyagok jegyzésára nagyjából 2-3 százalékkal csökkent, a hazai árakban ezt nem fogjuk észrevenni. A dollár alig két hete még 210-213 forint körül volt, ma pedig 223 fölé ment, ami öt százalék körüli gyengülést jelent. Ha tehát azzal kalkulálunk, hogy a forint gyengülése legalábbis megáll ezen a szinten, az üzemanyagárak mostanra elért csökkenése tartós marad, a magyar piacon akkor is legalább két-három százalékos emelkedés várható. Ez pedig a legutóbbi, 292,70-es hivatalos átlagárból kiindulva majd hatforintos emelést jelentene a benzin árának csak kétszázalékos emelésénél.
Forrás: Portfolio.hu, Reuters
A dízel esetében az utolsó, Brüsszelnek küldött jelentés szerint 276,74 forint volt a gázolaj átlagára a magyar kutaknál: itt a kétszázalékos emelés szintén közel hat forintot és 282,28-as új várható átlagárat jelent.
|
A Mol nem kommentál
Az Index megkeresésére a Mol nem kívánta kommentálni számításainkat, ahogy azt az MTI-értesülést sem, miszerint "emeli bruttó 5 forinttal a 95-ös benzin, és bruttó 7 forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát szerdán". A távirati iroda szerint az emelést követően a kutaknál 300 forint körüli átlagos benzinár és 280 forint feletti gázolajár alakul ki, de az egyes üzemanyag-állomások árai között 10-15 forintnál nagyobb különbséget is tapasztalhatnak az autósok. A piacon az áremelkedést azzal magyarázzák, hogy a forint az elmúlt időszakban jelentősen gyengült a dollárhoz képest. A szakértők további emelést is elképzelhetőnek tartanak.
Ezúttal ráadásul még azzal sem vigasztalhatjuk-bőszíthetjük magunkat, hogy nálunk lesz a legdrágább benzin a régióban: ha ugyanis az euró alapú összehasonlításnál maradunk, természetesen semmi nem változik. Pesze így is előkelő helyen állunk, ám az árfolyamgyengülés hatása miatti drágulás utáni, várhatóan 300 forint fölötti árakkal a "régi forinttal" már beértük volna Nyugat-Európát.
Az egyes kutak benzinárait folyamatosan megtalálhatja a Benzinhiéna oldalain.