Beindulhat a szervizturizmus

2004.05.11. 08:07
A VAV osztrák biztosító arra készül, hogy jelentős kedvezményt ad azoknak az ügyfeleinek, akik vállalják, hogy Magyarországon javíttatják meg sérült gépkocsijaikat. Magyar piaci szereplők szerint azonban a jelenség egyedi marad, s csupán a kisebb piaci részesedéssel bíró társaságok folyamodhatnak ehhez az ügyfélszerzési metódushoz.
Éves szinten 300 millió eurós megtakarítást jelentene a csatlakozott országokkal szomszédos nyugat-európai államok biztosítótársaságainak és ügyfeleiknek a sérült gépkocsik határon túli javíttatása - nyilatkozta a Die Pressének Norbert Griesmayr, a VAV vezérigazgatója.

Az osztrákoknak megéri
Egy ügyfél 20-30 százalékos megtakarítást érhet el, amennyiben külföldre szállítás feltételével vállalná a javíttatást - mondja a VAV osztrák biztosító vezetője. Ez az óriási különbség a helyenként még 25-30 százalékkal alacsonyabb adókulcsoknak, illetve az uniós szinteknél 50 százalékkal kisebb munkaerőköltségeknek tudható be, mely differenciák hosszabb távon is fennmaradhatnak. Griesmayr arra számít, hogy az eddig csak a kelet-európai országokban aktív biztosítótársaságok, felfedve ezt a rést, hamarosan a szomszédos nyugati országokban is kínálni kezdik szolgáltatásaikat, a VAV így igyekszik felkészülni a konkurencia támadására.

Tény, hogy a díjakban számottevő eltérés tapasztalható, a magyar biztosítottak ugyanis az európai átlag töredékéért - akár harmadannyiért - juthatnak például kötelező gépjármű-felelősségbiztosításhoz. Ez pedig elméletben akár a magyar határhoz közel lakó osztrákokat arra is ösztönözheti, hogy hazánkban kössék meg gépjármű-biztosításukat. A biztosítók szerint azonban ilyen mozgást nem lehet majd észlelni, hiszen a szerződések adminisztrációja (a szerződések és egyéb iratok német nyelvre fordítása) megdrágíthatja a szolgáltatást. A hazai biztosítási piac legnagyobb szereplője, az Allianz Hungária Biztosító Rt. sem foglalkozik a határon átnyúló szolgáltatás gondolatával - mutatott rá Sipos József, a társaság kommunikációs igazgatója. Hozzátette: ad hoc jelenségekkel nem kívánnak foglalkozni, ez komoly társaságokra nem jellemző. Ráadásul az sem valószínű, hogy a hazai leányok az anyavállalat, illetve a többi országban meglévő érdekeltségek rovására terjeszkednének. A magyar biztosítás igénybevétele olyan külföldinek érheti meg, aki amúgy is átjár, s nem okoz neki gondot autójának itteni javítása - fogalmaz Jákfalvi Zoltán, a Generali-Providencia Biztosító Rt. gépjármű-biztosítási osztály vezetője. Hozzátéve: a legnagyobb különbség a javítási óradíjban bújik meg, s a magyarországi árszint néhány éven belül a várakozások szerint elérné az európait. Ennek üteme azonban többek között függ a keresetek növekedésétől, a kárrendezési, illetve bírói gyakorlat változásától is.