További Magyar cikkek
A bejelentések jelentős része a pénzügyi területekre érkezik, a tavaly lezárt 72 eljárásból 15 a pénzügyi tevékenységre irányult, mondta Balogh Virág, a versenyhivatal fogyasztóvédelmi irodájának vezetője. A legnagyobb problémát abban látja, hogy nagy, tőkeerős cégek erőteljes kampányt folytatnak saját termékeik forgalmának növelésére, a fogyasztói tudatosság azonban nagyon alacsony.
A bankok hitelezési gyakorlatából három témát emelt ki az irodavezető: az áruhitelezést, a hitelkártyákat és a lakáshitel termékeket. Mindhárom szolgáltatás esetében azt tapasztalták, a hirdetésekből nem derül ki, hogy a meghirdetett előny csak bizonyos feltételekkel vagy a szigorú feltételek miatt csak kevesek számára érhető el. Balogh Virág elmondta: nagy reményeket fűz a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelemről szóló törvény szeptemberi hatálybalépéséhez.
Egy év, nyolcezer panasz
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) négy éve kiemelten kezeli a fogyasztóvédelmet és a pénzügyi kultúra növelését - hangsúlyozta Schiffer Péter, főigazgató-helyettes. A pénzügyi szolgáltatókra érkező panaszok száma ezzel együtt rohamosan nő: tavaly 5400 panasz érkezett rájuk a felügyelethez, az idén pedig már elérheti a 8 ezret.
A főigazgató-helyettes az egyik problémát abban látja, hogy akik a hiteltermékeket eladják a lakosságnak, gyakran nem tudnak többet, mint akik megveszik. A banki termékeket egyre gyakrabban értékesítik közvetítők, ám, míg a befektetési és biztosítási termékeket értékesítőktől megkövetelik a képzettséget, a hitelközvetítőktől nem. Schiffer Péter szerint az ügyfelek számára problémát jelenthetnek a közvetítők által felszámított, általában 4-5 százalékos díjak is. E terület szabályozatlan, ezért a PSZÁF nem tudja felügyelni - mondta a főigazgató-helyettes.
A felügyelet jelenleg több témát is vizsgál. Ezek egyike, hogy milyen feltételek mellett módosíthatják egyoldalúan szerződéses feltételeiket a bankok. A felügyelet nem ért egyet azzal, ha a módosításra túl általános magyarázatot ad a szolgáltató, s azt sem tartja jónak, ha a feltételek egyenlőtlenek - mondta a főigazgató-helyettes.
A hitelkártyákkal kapcsolatos anomáliákat is megvizsgálta a PSZÁF. Számunkra világos, hogy a szolgáltatók minden feltételt meghatároznak; meg lehetne azonban határozni egy tűréshatárt, most ugyanis a szolgáltatók már 1 forintos késedelem esetén is felszámítják a teljes költséget - mondta a főigazgató-helyettes. Hangsúlyozta ugyanakkor: az információs egyenlőtlenség ellenére sem szabad teljesen felmenteni az ügyfeleket, hangsúlyozni kell a fogyasztói felelősséget is.
Felelőtlen hitelezés
Schiffer Péter ismertette: a felügyelet kiemelten foglalkozott a felelős hitelezéssel is. Veszélyes út, ha a finanszírozó a hitelexpanzió érdekében nem veszi figyelembe az adós teherviselő képességét; ez nem csak a pénzügyi szektor helyzetét rontja, hanem nemzetgazdasági szempontból is hátrányos. A szektor részéről valószínűleg önkorlátozásra lesz szükség - mondta Schiffer Péter. Hozzátette: a teljes körű (úgynevezett pozitív) adóslista bevezetése sokat segíthetne.
Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) alelnöke, Dietz Gusztávné a lakáshitelekkel kapcsolatban felhívta a figyelmet: a bankok a szerződés megkötése után, az ügyfelek hátrányára egyoldalúan megváltoztatják a szerződéses feltételeket, megemelik például az elő- és végtörlesztési díjat, különösen a K&H és az OTP gyakorlata kirívó - mondta.
Torjákné Amberger Teréz ágazati irodavezető erre reagálva elmondta: a szerződésmódosításokkal kapcsolatos eljárások során a pénzintézetek kötelezettségvállalással visszaléptek a módosítástól; a GVH-t azonban aggodalommal tölti el, hogy a pénzintézetek a kötelezettségvállalást ismertető levelükben egyben a díjemelést is bejelentették az ügyfeleknek.
A fogyasztók az irodavezető szerint csapdában vergődnek: hiába váltják ki a hitelt kedvezőbbre, nem lehetnek biztosak abban, hogy a feltételek nem változnak meg. A GVH annak érdekében, hogy ez a probléma ne ismétlődhessen meg, kezdeményezte az illetékes minisztériumoknál a hitelintézeti törvény módosítását - mondta Torjákné Amberger Teréz.
Súlyos probléma
Földi Tamás, a Magyar Bankszövetség vezető közgazdásza elmondta: a kritikákra megpróbálnak önszabályozással válaszolni. Úgy vélekedett, a fogyasztói tudatosság jele, hogy a panaszok száma nő. A hitelközvetítők ügyét a bankszövetség is súlyos problémának tartja, megoldásához a hatóságok segítségét kérték.
A szerződések egyoldalú megváltoztatásával kapcsolatban azt mondta: a feltételek változása ezt indokolhatja, a felügyelet útmutatásait és az uniós ajánlásokat e téren iránymutatónak tartják. A bankszövetség vállalta, hogy összeállítanak egy listát arról, minek alapján lehet megváltoztatni a feltételeket. Ha pedig a fogyasztó a módosítást nem fogadja el, biztosítani kell, hogy legyen ideje kiváltani a hitelt vagy elmenni egy másik bankhoz. A döntés felelősségét nem tudják és nem is akarják levenni az ügyfelek válláról - mondta.
Dietz Gusztávné az elhangzottakra reagálva elmondta: a banki szerződések nem világosak, ezért is fordulnak az ügyfelek közvetítőkhöz. A jelzáloghitel szerződések nagy része a fogyasztás finanszírozására szolgál ezért be kell, hogy "dőljenek" - figyelmeztetett. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a jelzálogfedezetet egyre többször olyan emberek biztosítják a hitelekhez, akik nincsenek tisztában a következményekkel.