A cégautóadó szabályairól a személyi jövedelemadóról szóló törvény rendelkezik: a jogszabály szerint a céges kocsik magánhasználata után kell megfizetni az adót, méghozzá az autó beszerzési értéke alapján, beszámítva annak korát is. Papíron nagyságrendileg 300 ezer cégautó fut az utakon, ám ezek közül mindössze harmincezer után fizet a használója cégautóadót, évente összesen nagyságrendileg 30 milliárd forintot. A többiek - tipikusan ide sorolhatók a cégautós családi mikrovállalkozások -, jellemzően az útnyilvántartással trükközve, a hétvégi nagybevásárlást is céges útnak könyvelik el, vagyis egyáltalán nem fizetnek adót.
Cseles részletszabály
A cégautóadót akkor is meg kell fizetni, ha egy alkalmazott saját autóját használja munkaköri kötelezettségeire, és ezt cége megtéríti. Elvileg csak akkor kell adót fizetni, ha ez a költségtérítés meghaladja a jogszabályban megengedett kilométerenkénti mértéket - mivel ez mindössze kilenc forint, könnyű belátni, hogy ezt a mértéket lehetetlen nem átlépni.
Ezen változtat februártól az új cégautóadó, amely kikerül a jövedelemadó-törvényből és átkerül a gépjárműadóról szóló törvénybe, emellett pedig jövedelem típusú helyett vagyoni típusú adóvá változik. A beszerzési ár helyett a hengerűrtartalom határozza majd meg az adó mértékét: 1,6 literig havi 7 ezer, afölött havi 15 ezer forint lesz az adó. Az útnyilvántartással sem kívánja bonyolítani a helyzetet a jogszabály, azt ugyanis a továbbiakban nem kell vezetni - vagyis nem lehet kibújni az adó megfizetése alól.
Összesen 30 milliárd forint bevételt irányzott elő a kormány az új adóból, vagyis nagyságrendileg ugyanannyit, mint eddig. A magasabb összeget a személyautó-állomány adataiból kiindulva túlnyomórészt azok fogják megfizetni, akik eddig is fizettek cégautóadót, ezen belül is tipikusan a cég menedzsmentjének kiutalt több millió forintos autókról van szó. Ezek után jelenleg még havi több tízezer forint adót kell fizetni - egy négymillió forintos autó után 32 ezer, egy luxusautó után pedig 82 ezer vagy 112 ezer forintot.
A többség a kisebb autót preferálja, legalábbis a KSH adatai szerint a forgalomban lévő több mint hárommillió személyautó közül 1,76 millió kisebb mint 1,4 liter hengerűrtartalmú, két liter feletti pedig mindössze 166 ezer megy az utakon. A 272 ezer cég, vállalkozás tulajdonában lévő autó közül 81 ezer 1,4 liter alatti, 42,9 ezer két liter feletti. Azt a statisztikai hivatal adataiból nem lehet megállapítani, hogy az 1,4-1,99 liter közötti hengerűrtartalmú 148 ezer autó közül mekkora hányad tartozik a törvény szerinti 1,6 literes határ alá.