A Világgazdaság információi szerint a Philip Morris Magyarország Kft. (PM) kezdett az árakkal játszadozni, amikor májusban az áprilisi 490-ről 465 forintra csökkentette a középáras szegmensbe tartozó terméke, a Multifilter árát. A lépésre gyorsan válaszolt a nagy rivális British American Tobacco (BAT) Hungary, hasonló mértékű árcsökkentést végrehajtva; a napokban már 460 forintért kínálja az ugyanazt a kategóriát képviselő Pall Mallt.
Instabil piac
A múlt évben a hazai legális cigarettapiacon kiélezett árverseny folyt, ez az olcsó cigaretták kategóriájában volt a leglátványosabb, bár klasszikus árháború nem alakult ki a két nagy gyártó között. A kemény verseny azonban valamennyi piaci szereplőre befolyással volt, hiszen ebben az árszegmensben az öszszes hazai gyártó és forgalmazó jelen van. Legutoljára 2006 januárjában a piacvezető BAT Hungary lépett erre a területre egy külföldön már bizonyított márkával. Ezzel a lépéssel akkor a társaság megállította a PM legolcsóbb cigarettájának térnyerését. Az árverseny azonban érzékenyen érintette a BAT legnagyobb hazai márkáját, a Pécsett gyártott Sopianae cigarettát is, ennek ára ennek ellenére enyhén emelkedett, egészen a múlt hét elejéig. Ekkor azonban a PM akciójának hatására ennek a márkának is csökkenni kezdett az ára, egészen 455 forintig.
A rendelkezésre álló adatok szerint a hazai dohánypiac tavaly sem stabilizálódott. A legális értékesítés csökkenése folytatódott (a 2004-es 14,8 milliárd szál után a múlt évben 13,5 milliárd szál cigarettát adtak el), igaz, már nem olyan ütemben, mint 2004-ben. Ebben szerepet játszott, hogy 2005-ben a szokásos áremeléseken túl nem volt rendkívüli jövedékiadó-emelés, valamint a vámosok a korábbinál hatékonyabban tevékenykedtek. Az év első felében egyfajta törékeny egyensúly kezdett kialakulni a hazai cigarettapiacon, azonban a mostani ármozgások komoly fordulatot jelenthetnek, és akár egy valóságos árháború kialakulása is elképzelhető.
Védik a márkákat
Ennek következményeit számba véve nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a három érintett márka együttesen a hazai legális cigarettapiac közel 50 százalékát teszi ki. Az árverseny alakulása, egy esetleges árháború kitörése a cigarettapiacon érzékeny hatással lehetne nemcsak a gyártókra, hanem a jövedéki adó befizetésén keresztül akár a központi költségvetésre is. A Világgazdaság érdeklődésére a BAT-nál annyit közöltek, hogy elemzik az új piaci helyzetet, és mindent megtesznek versenyképességük és márkáik védelme érdekében. A múlt hónap elején végrehajtott árcsökkentés és az esetleges további lépések ügyében a Philip Morris nem kívánta kommentálni a helyzetet.