Hét százalékos hiány?
A bank szerint az MNB elképzelése akkor lenne működőképes, ha továbbra is viszonylag erős lenne a folyó fizetési helyzet, és stabil lenne a tőkebeáramlás. A folyómérleg-hiány azonban az idén várhatóan el fogja érni az 5 milliárd eurót, ami az éves GDP-érték 7 százaléka, és a közvetlen külföldi befektetések nettó értékének mínuszba fordulása után az állampapírokba érkező külföldi portfolió-befektetések is elapadtak az év közepe óta - írták a londoni bank elemzői.
A kötvénypiaci befektetők elmaradásával Magyarország már csak a rövid távú, hozamérzékeny beáramlásokra számíthat. Az ilyen befektetéseket azonban legalább annyira motiválja a valuta felértékelődésének kilátása, mint a hozam. A jelenlegi árfolyamon is kevés ok van viszont azt gondolni, hogy a forint alulértékelt, sőt a magyar valuta hosszú távú összehasonlításban még mindig meglehetősen erős - áll az elemzésben.
Az árfolyam a 90-es években volt megfelelő
A Crédit Agricole Indosuez által számolt effektív reálárfolyam - amely a nominálárfolyamnak az egységnyi feldolgozóipari termékérték munkaköltség-indexével történő súlyozásával jön ki, tükrözendő a termelékenységi változásokat - jelenleg 33 százalékkal haladja meg a 2000. októberi mélypontot. Igaz, hogy a forint abban az időben alulértékelt volt, de az effektív reálárfolyam így is vagy 10 százalékkal magasabb az elmúlt évtized hosszú távú átlagánál - áll a CAI elemzésében. A bank szerint a forint valószínűleg a 90-es évek közepén volt megfelelően értékelve, amikor a hosszú távú átlag közelében járt. Ahhoz, hogy ide visszatérjen, 290 forint/euróra, vagyis még mintegy 7 százalékkal kellene gyengülnie a londoni elemzők szerint, akik szerint ezt versenyképességi meggondolások is indokolnák.
Az elemzők nem zárják ki, hogy a forint hamarosan vissza is gyengül erre, vagy esetleg ennél is magasabb euróárfolyamra. A bank szerint bármilyen további kamatemelés az árfolyamcél védelmében csaknem bizonyosan hatástalan lenne. Az "értelmesebbnek tűnő alternatíva" a forint elengedése lenne, bár az elemzők elismerik, hogy ez sem könnyű választás, hiszen maga után vonná az inflációs célok jelentős átrendezését, és a kormány részéről - a 2006-os választásokhoz közeledve - megkövetelné a "Bokros-csomag könnyedebb változataként" a költségvetési és a bérpolitika megszigorítását.