Felpörög a cseh privatizáció

2008.01.07. 15:16
Áramszolgáltató, repülőtér és sörgyár is szerepel a cseh kormány privatizációs listáján. Az összes tervezett bevétel ezer milliárd cseh korona lehet, ám kérdés, hogy ezt mennyi idő alatt sikerül realizálni, sok cég esetében politikai döntésekre van szükség.

Még több mint 1000 milliárd koronás bevételre - nagyjából az éves cseh költségvetésnek megfelelő összeg - tehet szert a prágai államkassza, ha a kormány eladja a kezében lévő maradék nagy állami vállalatokat - vélik cseh gazdaságelemzők.

Vezető cseh politikusok nyilatkozatai és a médiában megjelent anyagok szerint a kormányzat a következő néhány éves időszakban várhatóan eladja a prágai Ruzyne repülőteret üzemeltető Letiste Praha céget, a Cseh Légitársaságot (CSA), a cseh vasút árufuvarozó cégét, a Ceské Dráhy Cargót, a Cseh Postát, a Cseh Energetikai Műveket (CEZ), valamint a Budejovicky Budvar sörgyárat. Magánkézbe kerül a csehországi állami erdőket gondozó Lesy CR társaság és néhány más cég is.

Reptér: 70 milliárd korona

Mirek Topolánek jobbközép kormánya már az ősszel döntést hozott arról, hogy a Letiste Praha céget állami részvénytársasággá alakítja át, ami a tervezett privatizáció első lépése. Ales Rebícek, közlekedési miniszter szerint valószínű, hogy a céget még az idei év végén eladják. A Hospodárské Noviny című mértékadó gazdasági és politikai lap szerint a prágai repülőtér iránt több tucatnyi cég érdeklődik, s köztük van a párizsi, frankfurti illetve a bécsi repülőtér üzemeltetője is. A becsült bevétel mintegy 70 milliárd korona.

A Ruzyne eladása után a cseh légitársaság eladása következne. A prágai repülőtér CSA tulajdonában lévő cargo részét már korábban eladták. Magát a légitársaságot 5 milliárd koronára becsülik.

CEZ: 30 milliárd korona

Szintén az idén kerül eladásra a Skodaexport, volt külkereskedelmi vállalat, folyamatban van a CEZ 7 százalékos részvénycsomagjának az eladása is. Az állam részesedése a CEZ-ben 67,8 százalék. A részvénycsomag eladásából a Topolánek kormány legalább 30 milliárd koronát akar szerezni, amelyet elsősorban a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére szeretnének felhasználni. Topolánek a napokban azonban azt nyilatkozta: valószínű, hogy nem kell eladni az egész hét százalékot ahhoz, hogy bejöjjön a szükséges összeg.

A lengyelek 1,9 milliárd eurót várnak

A lengyel kincstárügyi miniszter-helyettes szerint az idei privatizációs bevétel meghaladja majd a 4,6 milliárd zlotyt (1,9 milliárd euró.) Az előző, konzervatív kormány az idei költségvetési évre jóval kisebb, 2,3 milliárd zloty privatizációs bevételt irányzott elő. Az új kormány azonban jelezte, hogy felgyorsítja az állami cégek magánosítását. Michal Chyczewski azt mondta, hogy teljesen reális az előző kormány által vártnál kétszer nagyobb privatizációs bevétel-előirányzat, ami akár több is lehet.

A legnagyobb közép-európai áramszolgáltató cégnek számító CEZ magánosításáról már évek óta folyik a vita. Alapvetően két koncepció ütközik: az egyik szerint a gigantikus energetikai céget egy az egyben kellene eladni, míg a másik koncepció szerint darabokban. A kormány erről az idén részletesen tárgyalni fog, s nem valószínű, hogy végleges döntés születne. A CEZ értékét 350 milliárd koronára tartják a piaci szakértők.

Cseh vasúti cargo: 12 milliárd korona

A cseh vasút cargo részlege 49 százalékának az eladásáról már szintén van előzetes kormánydöntés. A várható bevétel 12 milliárd korona. A kormány az idén valószínűleg pontosítja döntését arról, hogy milyen módon adja el a vasút eme részlegét. Terv készült a cseh és a szlovák vasút cargo részlegének az egyesítéséről is. A végleges lépést a szlovák oldal akadályozza, mert a Vladimír Meciar vezette politikai csoport ellenzi a két cég egyesítését.

Posta: még fejleszthetik előbb

A cseh posta átalakítása ugyancsak az idei év egyik feladata. Ivan Langer belügyminiszter azonban karácsony előtt bejelentette, hogy a magánkézbe adás beindítása, tehát a Ceská Posta részvénytársasággá alakítása, mintegy fél évet késni fog. A kormány ugyanis szeretné "feljavítani" a postát, hatékonyabbá tenni a munkáját, hogy többet tudjon kérni érte. A tervekből az is kitűnik, hogy a cseh posta külföldre is ki akarja terjeszteni a tevékenységét. Maga a posta viszont azzal akarja jobb helyzetbe hozni magát, hogy január elsejétől mintegy 10-15 százalékkal megdrágította szolgáltatásait.

Bud: érzékeny pont

Hasonlóan nagyon érzékeny a Budejovicky Budvar világhírű sörgyár eladása is. A kormány a közeli hetekben választ ki egy tanácsadó céget, amely a sörgyár állami részvénytársasággá való átalakítását fogja kezelni. A sörgyár legértékesebb része a gyár neve, a márka, amelyet legalább 30 milliárd koronára becsülnek. A Budvar a márkahasználatról már évtizedek óta vitát folytat az amerikai Anheuser-Busch konszernnel, amely magának követeli ezt a nevet. Jelenleg mintegy 80 per van folyamatban, s az utóbbi években a Budvar egyre többet nyert meg közülük.

A Lesy Ceské Republiky állami erdőtársaság esetleges magánkézbe adásáról első ízben karácsony előtt Petr Gandalovic, a mezőgazdasági tárca vezetője beszélt. A vita ebben az esetben arról folyik, hogy a mintegy 750 milliárd koronára becsült gigantikus cég mekkora hányadát adják el és hogyan. A vélemények megoszlanak. Politikai szempontból fontos, hogy a nagy állami cégek eladását határozottan és egyértelműen csak az ellenzéki Cseh- és Morvaország Kommunista Pártja ellenzi. A Cseh Szociáldemokrata Párt a megfontolt privatizáció híve, s néhány helyen meghagyná az állam részleges befolyását is. A kormányzó Polgári Demokratikus Párt pedig mindent magánkézbe adna idővel, mert azt állítja, hogy az állam rossz gazda.

A kormány azt is mérlegeli, hogy eladná a Skodaexport külkereskedelmi céget, vagy a neves Thermal luxusszállót Karlovy Varyban. Ez utóbbi értéke 100-150 milliárd korona között van - mondta a közelmúltban Ivan Fuksa, a cseh pénzügyminiszter első helyettese.