Kevesebbet fogyaszt
A dízelmotoros autók negyven százalékkal kevesebbet fogyasztanak az alacsonyabb árú üzemanyagból, ám az igen árérzékeny magyar piacon a takarékosabb kocsik nem könnyen adhatók el, a forgalomba helyezett dízelek aránya 2003-ban alig érte el a tíz százalékot. Ezzel szemben Nyugat-Európában az új személygépkocsik 43 százalékát hajtotta dízelmotor. Belgiumban, Franciaországban, Luxemburgban és Spanyolországban a dízelek aránya meghaladja az ötven százalékot is.
A dízelautók ára azért magasabb, mert az EU környezetvédelmi előírásait teljesítő motorok fejlesztése óriási összegbe kerül. Annak érdekében, hogy megosztódjon a fejlesztési költség, még a legnagyobb gyártók is összefognak, így például a Peugeot/ Citroën konszern gázolajos motorjait használja a Ford (és a hozzá tartozó Jaguar, Mazda, Volvo). Másrészt a ma már alapkövetelménynek számító turbófeltöltő és a négyszelepes technika is árnövelő tényező.
A General Motors Hungary igazgatója, Wolf Károly elmondta, hogy a cégnek sokkal kisebb a haszna a dízelautókon, mint a benzineseken, de még így is csupán 6,5 százalék volt az olajosok aránya az idei első öt hónapban. Igaz, tette hozzá, a Zafira- és a Vectra-megrendelések több mint ötven, illetve negyven százaléka már nem benzinmotorra szól, a Porsche Hungaria által forgalmazott VW Passatok és Audi A6-sok hatvan-hetven százaléka szintén dízelmotorral kel el.
Drágulhat is
A nagyobb kategóriák vásárlói már nem annyira érzékenyek az árra. A magyar piac 85 százalékát viszont még mindig a kis és alsó középkategóriás autók teszik ki. Ez utóbbiak vásárlókörének lenne jó, ha a kis dízelek olcsóbbak lennének, ám a piac szkeptikus szereplői figyelmeztetnek: a költségvetés így két módon is bevételtől esne el. Egyrészt a regisztrációs adóbevétel csökkenne, másrészt az üzemanyag árába beépített adóbevétel is visszaesne. Esetleg drágulna a gázolaj a kutaknál.
Pedig a gázolaj így sem olcsó, sőt Európában talán nálunk legkisebb a benzin és a gázolaj ára közti különbség. Ezért az évi 5-15 ezer kilométert autózó átlagember meggondolja, vegye-e a drágább dízelautót, hiszen a két üzemanyag ára közti csekély különbség miatt csak sok év alatt térül meg a drágább dízelmotor vételára.