Olcsóbbak lesznek a dízelek?

2004.07.27. 09:06
Nálunk csak minden tizedik, Európában minden második autó dízel, a kereslet növelése érdekében csökkentenék a gázolajjal működő autók regisztrációs adóját.
A regisztrációs adótábla módosítására tesz javaslatot a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz), mert azt szeretnék elérni, hogy a jövő évtől előnyösebb helyzetbe kerüljenek a 2000 köbcenti alatti korszerű dízelmotoros személyautók. Gablini Gábor, a Gémosz elnöke elmondta, augusztus végére készítik el a pénzügyi tárcának a szakma ez irányú javaslatát, ennek révén a vásárlók jó részének olcsóbbá válna az autózás.

Kevesebbet fogyaszt

A dízelmotoros autók negyven százalékkal kevesebbet fogyasztanak az alacsonyabb árú üzemanyagból, ám az igen árérzékeny magyar piacon a takarékosabb kocsik nem könnyen adhatók el, a forgalomba helyezett dízelek aránya 2003-ban alig érte el a tíz százalékot. Ezzel szemben Nyugat-Európában az új személygépkocsik 43 százalékát hajtotta dízelmotor. Belgiumban, Franciaországban, Luxemburgban és Spanyolországban a dízelek aránya meghaladja az ötven százalékot is.

A dízelautók ára azért magasabb, mert az EU környezetvédelmi előírásait teljesítő motorok fejlesztése óriási összegbe kerül. Annak érdekében, hogy megosztódjon a fejlesztési költség, még a legnagyobb gyártók is összefognak, így például a Peugeot/ Citroën konszern gázolajos motorjait használja a Ford (és a hozzá tartozó Jaguar, Mazda, Volvo). Másrészt a ma már alapkövetelménynek számító turbófeltöltő és a négyszelepes technika is árnövelő tényező.

A General Motors Hungary igazgatója, Wolf Károly elmondta, hogy a cégnek sokkal kisebb a haszna a dízelautókon, mint a benzineseken, de még így is csupán 6,5 százalék volt az olajosok aránya az idei első öt hónapban. Igaz, tette hozzá, a Zafira- és a Vectra-megrendelések több mint ötven, illetve negyven százaléka már nem benzinmotorra szól, a Porsche Hungaria által forgalmazott VW Passatok és Audi A6-sok hatvan-hetven százaléka szintén dízelmotorral kel el.

Drágulhat is

A nagyobb kategóriák vásárlói már nem annyira érzékenyek az árra. A magyar piac 85 százalékát viszont még mindig a kis és alsó középkategóriás autók teszik ki. Ez utóbbiak vásárlókörének lenne jó, ha a kis dízelek olcsóbbak lennének, ám a piac szkeptikus szereplői figyelmeztetnek: a költségvetés így két módon is bevételtől esne el. Egyrészt a regisztrációs adóbevétel csökkenne, másrészt az üzemanyag árába beépített adóbevétel is visszaesne. Esetleg drágulna a gázolaj a kutaknál.

Pedig a gázolaj így sem olcsó, sőt Európában talán nálunk legkisebb a benzin és a gázolaj ára közti különbség. Ezért az évi 5-15 ezer kilométert autózó átlagember meggondolja, vegye-e a drágább dízelautót, hiszen a két üzemanyag ára közti csekély különbség miatt csak sok év alatt térül meg a drágább dízelmotor vételára.