Hasonló eljárást alkalmazhat a kereskedő akkor is, ha a kedvezmény nem árcsökkentésre vonatkozik, hanem valamilyen ajándékra, ami a megvásárolt termékhez jár - az engedmény praktikusan az ajándék értékét jelenti. Ebben az esetben azonban az árengedmény mértéke nem lehet akármekkora.
A szabály szerint nem érheti el az ötven százalékot, vagyis a megvásárolt terméknek drágábbnak kell lennie, mint az ajándéknak - mondta Pénzely Márta, a Deloitte adószakértője. E kategóriába tartozik például az autó mellé adott ajándék klímaberendezés, a kettőt kap egy áráért akció viszont már csak korlátozottan, hiszen ott az ajándék értéke nem kisebb a megvásárolt termék értékénél.
Persze ebben az esetben sincs tiltva az engedmény, de a kereskedőnek extra adminisztrációval kell szembenéznie: az ajándékba adott termék áfáját nem vonhatja le. Ez az áfaösszeg praktikusan nem a kiskereskedelmi árra, hanem a beszerzési árra vonatkozó áfa. Kérdés, miként kezeli ezt a kereskedő.
Egy hipermarket esetében nyilván nem egyszerű feladat külön vezetni a kettőt egyért akciók áfatartalmát. A legnagyobb kiskereskedelmi láncok ugyanis naponta akár milliárdos forgalmat produkálnak. Ha nem hajlandó extra nyilvántartást vezetni a társaság, akkor vagy bízik abban, hogy az adóhatóság ezzel a speciális kérdéssel nem foglalkozik majd, vagy pedig kitalál más vevőcsábító ajánlatot. Így például fél áron árulhatja a terméket - így ugyanis nem kell az áfát felszámolni -, de más algoritmust is alkalmazhat: nem kettőt egy áráért akciót hirdet, hanem hármat kettő áráért ajánlattal hozakodik elő.
Az adóhatóság nem adott útmutatást kifejezetten az engedményekhez kapcsolódó áfamértékkel kapcsolatban, "azonban mind az általános forgalmi adót érintő, mind pedig az átfogó jellegű vizsgálatok során az adó alapjának, az adó összegének a vonatkozó törvényi szabályok szerinti megállapítása, adott esetekben az árengedmény jogszabály szerinti alkalmazása az ellenőrzések lényeges vizsgálati szempontja" - tudatta lapunkkal a hivatal.