Az e-jegyé a jövő

2006.11.29. 06:58
Korábban „pusztán” tájékozódási pont volt, napjainkra viszont már az integrált utazásszervezés nélkülözhetetlen eszközévé kezd válni az internet.
Amíg két évvel ezelőtt az utazók 65 százaléka csak az úti célok kiválasztásához és az árak összehasonlításához használta a világhálót, addig ma már 23 százalékuk kiválasztja és lefoglalja, további 27 százalékuk pedig ki is fizeti utazását az interneten keresztül – derül ki a British Airways (BA) és a Hg.hu portál több mint kétezer utazó megkérdezésével készített felméréséből.

A vizsgálat rámutat arra, hogy a magyar utazók körében a repülőjegy a negyedik legnépszerűbb interneten vásárolt „árucikk”, amellyel zsebében a legtöbb utazó, azaz a megkérdezettek 37 százaléka London felé veszi az irányt nyaralás vagy hétvégi városnézés céljából.

A felméréssorozat egyik legmarkánsabban tetten érhető tendenciája az, hogy az internet egyre inkább az integrált utazásszervezés eszközévé válik. „A repülőjegyárak folyamatosan csökkennek, és egymással egy kattintással öszszehasonlíthatók. Ezek a rendkívül kedvező kezdő árak, kapcsolódva az internet által nyújtott gyorsasághoz és kényelemhez, az utazásokat ma már az egyszerűbb fogyasztási cikkek valós alternatívájává teszik” – mondja Nagy Katalin, a BA magyarországi képviseletének marketingvezetője.

Európán belül a magyar utazók által leggyakrabban látogatott országok listáját Anglia (37 százalék), Német- (32), Görög- (30), Spanyol- (24), Francia- (23), valamint Olaszország (22) vezeti. Ezen országokba a magyar utazók jellemzően évente egy, illetve két alkalommal látogatnak el. Honfitársaink elsősorban éves nyaralásuk kellemes eltöltése (54 százalék), rokon- és baráti látogatás (20), hétvégi kikapcsolódás és városnézés (19) céljából, illetve üzleti ügyből kifolyólag (15) keresik fel Európa nagyvárosait.

A Ba.com oldal, amelyet hetente mintegy 1,5 millió utas keres fel, a fejlesztések eredményeként immár gyakorlatilag „virtuális utazási irodaként” működik. Nincs ez másként a többi hagyományos légitársaságnál és természetesen a diszkontcégeknél sem, ahol az üzleti modellt eleve az internetre építették.

A SkyEurope november elején azt jelentette, hogy vásárlóinak már 85 százaléka a neten veszi a repülőjegyét. A fennmaradó 15 százalék még mindig a call centeren keresztül vásárol, annak ellenére, hogy a telefonos foglalásért a SkyEurope, akárcsak minden légitársaság, néhány száz forint többletköltséget számol fel. Borsos György cégvezető szerint a magyarországi internetes kultúra fejlődésével még tovább növekszik a világhálón való vásárlók száma, ez jótékonyan hat majd az utazási piacra is. A légitársaság célja, hogy néhány éven belül mindenki a neten vásárolja meg repülőjegyét.

A jóval előrébb tartó brit Easyjet ez év februártól – eleinte csak a brit piacon – bevezette az online check-in rendszert. Az új szolgáltatás lehetővé teszi a kizárólag kézipoggyásszal utazók számára, hogy mindössze 15 perccel a repülőgép tervezett indulása előtt elegendő legyen megérkezni az indulási kapuhoz. Ez főleg az üzleti utasoknak jó hír. Az Easyjetnél egyébként 95 százalékos az internetes értékesítés aránya.

A Malév is szeretne felzárkózni, s ennek megfelelően gyorsította online fejlesztéseit, erre több mint százmillió forintot költött az elmúlt években. Az év végéig teljes saját hálózatán bevezeti az elektronikus jegyet, amelyet online foglalással is meg lehet vásárolni. Legutóbb októberben bővült a lehetőségek köre, a hónap elejétől már tíz amerikai nagyvárosba (Atlantába, Bostonba, Chicagóba, Clevelandbe, Dallasba, Detroitba, Los Angelesbe, Miamiba, San Franciscóba és Washingtonba) is kínál e-jegyet a cég. Saját hálózatának jelenleg mintegy 50 százalékos e-jegy-lefedettsége mellett az utasok egyharmada használja ezt a lehetőséget. A legnépszerűbb célállomásnak London, Cork és Stuttgart számít.