További Magyar cikkek
Kevesebb bevétel?
Amennyiben ez így van, előfordulhat, hogy az érintett szakmákban csökken a járulékfizetés, ha a most teljes munkaviszonyban állók váltanak adózási formát - állítja egy neve elhallgatását kérő munkajogász. A szakértő nem lepődne meg, ha januártól drasztikusan megnőne a különböző művészeti, informatikus vagy hírügynökségi tevékenységet végzők száma. A költségvetés így akár negatív mérleggel is szembesülhet a színlelt szerződések felszámolásánál.
Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium szóvivője szerint a jogszabály augusztusi szövegezése során arra törekednek majd, hogy eredeti célját, vagyis a színlelt szerződések felszámolását szolgálja az ekho, és ne a teljes munkaviszonyban foglalkoztatottak alacsonyabb járulékfizetését. A szaktárca előzetes becslései szerint mindenesetre a mostaninál nem sokkal, de több járulék folyhat be az ekho bevezetését követően. A szóvivő leszögezte: senkinek sem lesz kötelező ez az adózási forma, arról pedig, hogy milyen intenzitású adó- és munkajogi ellenőrzésre számíthatnak az érintett szakmák képviselői, még nincs pontos információ. Az adóhatósággal és a munkaügyi felügyelettel később egyeztetnek a kérdésben a minisztériumok.
Alkotmányellenes?
A neve elhallgatását kérő jogi szakértő az eredeti problémát nem megoldó kompromisszumként értékeli a koncepciót. Úgy véli, hogy az alkotmányosság próbáját sem állná ki a leendő jogszabály, mivel a 17 hatékonyan lobbizó, beválogatott szakma mellett nincs valós csoportképző ismérv, ami alapján adó- és járulékkedvezményben részesülhetnének. A felsorolt tevékenységeken kívül még legalább 5-7 tevékenység esetében indokolt lehet a kedvezmény. Emellett Brüsszelben is megbukhat a koncepció, mivel indokolatlanul egyes szakmáknak nyújtott állami támogatásnak minősülhet, még akkor is, ha az ország uniós hozzájárulásának egyik alapját képző áfabevételeket nem érintené az új adónem (a vállalkozási jövedelmek esetében ugyanis a számla nettó értéke képviselné az adóalapot, a jövedelmet egyébként az áfatörvény hatálya alatt kell elszámolni).
Az érdekképviseleti szervezetek attól tartottak, hogy az érintett szakmákban dolgozók jövedelmi pozíciója romlik, mert a foglalkoztatók a bér csökkentésével vagy elbocsátás formájában áthárítják a többletköltségeket a dolgozókra. A korábbi tervezetet azonban új elemekkel bővítették, így azt már az érdekképviseleti szervezetek is támogatják. A koncepció sokat és jó irányban változott a korábban ismerthez képest, így érdemi megoldást jelenhet azoknak, akik valóban egy megbízóval állnak szemben és eddig számla ellenében kellett dolgozniuk - véli Acsay Judit, a MÚOSZ érdekvédelmi bizottságának elnöke. A szervezetek szerint viszont csak akkor jelenthet valódi választási lehetőséget az ekho, ha a szerződés átminősítésének kritériumait tisztázzák.
A munkaügyi tárca ezzel szemben úgy véli, a szerződések sokszínűsége miatt ezeket nem lehet egyértelműen megfogalmazni, így a vonatkozó pontokat az érintetteknek kellene kimazsolázni a jogszabályok alapján. Németországban sikerült megoldani ezt a problémát, ott öt olyan objektív ténykörülményt sorol fel a jogszabály, amelyből legalább három teljesülése esetén át lehet sorolni a meglévő munkaszerződést. Az új koncepció jó irányba mutat, mivel az adónemet legalább a minimálbéres foglalkoztatás meglétéhez kötik, számos jogot biztosít a munkavállalónak, többet között jár majd a gyes és a táppénz is - mondta Gyimesi László, a Művészeti Szakszervezetek Szövetségének elnöke. Az érdekvédelmi szervezetek javaslatot tettek arra, hogy változtassák meg a 35 százalékos kulcs megoszlását a nyugdíj- és az egészségügyi ellátás között az előbbi javára, továbbá tisztázzák a nyugdíjas munkavállalók helyzetét és a jövőben ekhót fizetők által igénybe vehető adókedvezmények körét is.