Novemberben folytatódhat az M0-s építése

2006.10.24. 07:35
A Nemzeti Autópálya Zrt. vezérigazgatója, Reményik Kálmán a Napi Gazdaságnak adott interjújában azt mondta: arra számít, hogy november elejére megszülethet az M0-s keleti szektorának a 3. sz. főút és az M3 autópálya közötti 8,5 km-es szakaszára vonatkozó új építési engedély. Ezután folytatódhat az építkezés, s még annak is megvan az esélye, hogy a korábbi határidőre elkészül a szakasz - így megmenthető az uniós forrás.

Ma még nagyon nehéz megmondani, mikor folytatódhat az M0-s keleti szektorából annak a 8,5 kilométernak az építése, amelyet az engedélyeztetési eljárás szabálytalanságai miatt október 12-én le kellett állítani - mondta Reményik Kálmán az interjúban. Hozzátette ugyanakkor, hogy az engedély megszerzése folyamatban van, sőt a sztrádaszakasz környezetvédelmi engedélye a napokban már meg is született.

Ez feltétele az építési engedély kiadásának, ami reményei szerint november első felében megszülethet. Az engedélyezési eljárásban részt vevő szakhatóságok nagy száma miatt az idő múlása a legnagyobb kockázat, mondta Reményik. Ha hosszú ideig elhúzódik az engedélyek megszerzése, a kivitelezőnek joga van - s jószerint nem is tehet mást - az NA Zrt.-vel kötött szerződésének módosítására, ami már önmagában is pluszköltséget jelenthet.

Ha jövő év november végére nem készül el az M0-snak ez a 26,5 kilométeres szakasza - amelynek része a vitatott 8,5 kilométer -, Magyarország megsérti a beruházás társfinanszírozójával, az Európai Unióval kötött szerződést, s eleshet a brüsszeli forrásoktól, amelynek összege meghaladja a 70 milliárd forintot. Ha csúszik az egyébként is rég várt M0-s építése, akkor majd már az adófizetők pénzéből kell finanszírozni az építkezést.

Ráadásul az NA Zrt. ebből az uniós keretből szeretné finanszírozni az M31 gödöllői átkötésének - ez egy 12 kilométeres autópálya-szakasz - építését is, amelynek kivitelezői pályázatát épp most akarják kiírni. Ha Magyarország elesik az uniós pénzektől - bár Brüsszel még nem zárta el a pénzcsapot -, már biztos nem marad forrás ennek a szakasznak a megépítésére, amely pedig nagymértékben tehermentesíthetné az M0 most leállított szakaszát és amelynek megépítését a zöldszervezetek is szorgalmazzák, fogalmazott Reményik Kálmán a Napi Gazdaságnak adott interjúban.

Arról, hogy elkészülhet-e a sztráda 2007. novemberére, azt mondta: van rá esély, bár ez nagyban függ az időjárástól, hogy például milyen lesz a december és a tavasz. Decemberben már többször van fagypont alatt a hőmérséklet, így földmunkát biztos nem tudnak végezni, a téli munkavégzés emiatt igen korlátozott.