Hedvig
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Megeszünk és megiszunk 450 milliárd forintot

2006.09.13. 11:51
Az ACNielsen által mért legnagyobb hat élelmiszer-kategória együttes éves forgalma meghaladja a 450 milliárd forintot. Kiemelkedő termékcsoport a feldolgozott friss húskészítmény, amelynek kiskereskedelmi forgalma értékben 7 százalékkal nőtt 2005. július-2006. június között az előző hasonló időszakhoz képest, és immár meghaladja a 170 milliárdot.

A 2005. július-2006. június között regisztrált adatok szerint a legnagyobbak között mennyiségben négy termékcsoport forgalma nőtt, kettőé pedig csökkent az előző hasonló időszakhoz képest. Értékben három kategória forgalma növekedett, kettőé kisebb lett, egy stagnált.

Sörből értékben 6 százalékos csökkenés tapasztalható, így az éves forgalom 100 milliárd forint alá ment vissza. Sajtból a 10 százalék plusz következtében 60 milliárd felé közeledik az éves forgalom. Szénsavas üdítőitalból 4 százalék mínuszt regisztráltak. Az eladások azonban így is 50 milliárd forint felett maradnak.

A gyümölcslé 7 százalékkal nőtt, így túllépett a 40 milliárdos határon. A kávépiac 40 milliárd forintot meghaladó szinten stagnált. A mennyiségi növekedés ugyanabban az időszakban húskészítményből 6 százalék, sörből azonban hasonló mértékű a csökkenés. Emelkedett viszont a sajt bolti eladása 10, a szénsavas üdítőitalé 3, a gyümölcsleveké 4 százalékkal. A kávé mutatója mínusz 2 százalék.

Sör, sajt, hús

A húskészítmények zömét adó sertésszegmensben a kimért termékek átlagára emelkedett, az önkiszolgálásra csomagoltaké pedig csökkent. Előbbi kilója idén május-júniusban átlagosan 1287 forintba került, szemben a tavalyi hasonló periódus 1229 forintjával. Önkiszolgálásban kilónként 1391-ről 1302 forintra ment le az átlagár.

A világos sör literenkénti bolti átlagára alig változik. Az idén júniusi 238 forint hárommal kevesebb a tavaly júniusinál, és hárommal több a tavalyelőttinél. Érzékelhetően olcsóbbak lettek a prémium és a speciális sörök. A trappista jellegő sajt olcsóbb lett egy év alatt, ahogyan a reszelhető és nem reszelhető, ömlesztett és friss is. Egyedül a lapka sajt ára emelkedett.

A szénsavas üdítőitalok literenkénti, fogyasztói átlagára a múlt évhez képest stagnált, tavalyelőtthöz viszonyítva pedig csökkent. A gyümölcslé literenkénti átlagára a juice és ital szegmensben 3, illetve 5 százalékkal emelkedett, míg a nektár stagnál.

A kávéeladások többségét adó pörkölt őrölt valódi szegmens kilónkénti fogyasztói átlagára 7 százalékkal nőtt, míg a második legnagyobb forgalmú instant valódi átlagos ára 10 százalékkal lett alacsonyabb, mint egy évvel korábban.

Még nőnek a hipermarketek

A fenti kategóriák összes - mennyiségi - kiskereskedelmi forgalmából a 401 négyzetméteresnél kisebb, hagyományos boltok részesedése legnagyobb szénsavas üdítőitalnál és húskészítménynél, 45-45 százalékkal. A 401-2500 négyzetméter közötti modern szegmensben kiemelkedik a sajt 35, és a gyümölcslé 30 százalékos részaránnyal.

A hipermarketek részaránya a legnagyobb a következőkből: sajt 40, feldolgozott friss húskészítmény és kávé 29-29 százalék. A változások között szembetűnik a sajt és a gyümölcslé térnyerése a 401-2500 négyzetméter közötti bolttípusban, ahol részesedésük egyaránt 3 százalékponttal emelkedett; sajtnál a hipermarket, gyümölcslénél a kis boltok rovására.

Szintén javult 401-2500 négyzetméter között a sör pozíciója, 2 százalékponttal, amit a kisebb boltok veszítettek el. A szénsavas üdítőitalnál 4 százalék mínuszt regisztráltak a kis boltok részesedésében, 2-2 pluszt pedig a modern bolttípusok szegmenseiben. A kávé eladásából a 200 négyzetméteres és kisebb üzletek piaci részesedéséből 3 százalékpontot vett el a hipermarket.