Úgy tudni, a GKM több megoldási lehetőséggel számol az M5-össel kapcsolatban, és szeretné elérni, hogy a kormány még az idén elkötelezze magát valamelyik opció mellett.
Azonnali kivásárlás
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szerint a legjárhatóbb út az azonnali állami kivásárlás. Ehhez az államnak 2004-ben és 2005-ben 50-70 milliárd forintot kellene kifizetnie a konceszsziós társaságnak, s a költségvetésnek át kellene vállalnia az AKA 50 milliárd forint hitelét is. Kivásárlás esetén az M5-ös Szegedig vezető szakasza állami beruházás keretében valósulhatna meg - írja a Népszabadság.
Az azonnali állami kivásárlás után az M5-ösön is üzemen kívül helyeznék a fizető kapukat, és az autósok a matricás díjrendszerben használhatnák az autópályát.
Matricásoknak kedvezmény
A napilap értesülései szerint a GKM tervezetében szereplő javaslatok alapján arra is van mód, hogy a gyorsforgalmi utat a jövőben is az AKA üzemeltesse. A koncessziós társaság díjtámogatást kapna az államtól, és ezért cserébe a matricával autózóknak mindenkori díjaiból 40-50 százalékos kedvezményt adna.
Egyelőre nem egyértelmű, ki képviselné az államot a koncessziós jogosítványok kivásárlásánál, az viszont biztos, hogy a vételár fedezetéül a Postabank privatizációjából befolyó bevételek szolgálnak majd. Így a GKM javaslata szerint lehetséges állami vevőként a Magyar Posta (MP) Rt. és az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. egyaránt szóba jöhet.
Éves kompenzáció
A hírek szerint a GKM javaslatának utolsó egyeztetésein felmerült annak lehetősége is, hogy az M5-ös üzemeltetése teljes egészében az AKA kezében marad, ám az autósok az állami autópályákra érvényes matricával - további díjak fizetése nélkül - használhatják majd. A gyorsforgalmi út úgynevezett teljes árnyékdíjasítása esetén a költségvetésnek évről évre ki kellene fizetnie a koncessziós társaságnak a forgalom alapján járó reális bevételeit. Arról azonban, hogy ez mennyibe is kerülne, nem született megegyezés. Az AKA becslései szerint ez a megoldás évente 15-20 milliárd forint kiadást jelentene az állami költségvetésnek.