Az AKA továbbépítené a sztrádát
Ezzel biztossá vált, hogy januárban elmarad a sztráda várva várt matricásítása. A szóvivő szerint az AKA szívesen továbbépítené az M5-öst, hiszen minél hosszabb a sztráda, annál vonzóbb az autósoknak. A folyamatban lévő tárgyalásokra hivatkozva azonban részletekről nem beszélt.
Szocialista képviselők nem értik a szaktárca időhúzását. Véleményük szerint a matricásítást már az idén be lehetett volna vezetni, hiszen annak semmiféle technikai akadálya sincs, a kapuk alkalmasak a matricás rendszer leolvasására, és ezzel a koncessziós társasággal való elszámolás is könnyen megoldható. Feltételezésük szerint a hosszú egyezkedés oka az lehet, hogy a szaktárca az AKA-val szeretné továbbépíttetni Szegedig a sztrádát.
A kormány november 12-én erősítette meg, hogy 2006-ra Szegedig kívánja meghosszabbítani az M5-öst. A kabinet egyúttal felhatalmazást adott a pénzügyi és a gazdasági tárcának, hogy jusson egyezségre a konceszszió jelenlegi tulajdonosával. Mandátumot kaptak akár a kivásárlásra is.
Technikai akadály nincs
Technikailag nincs akadálya az M5-ös matricásításának - erősítette meg Béni Gyöngyi, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. szóvivője. Az előzetes tervekkel ellentétben azért maradt meg jövőre is az ellenőrző szelvény, mert rajta van minden olyan adat, amire az M5-ösön való használatakor szükség lehet.
Erre azonban januárban még nem lesz szükség, hiszen a koncessziós autópálya matricásítása és ezzel olcsóbbá tétele egyelőre elmarad. Helyette a jelenleginél átlagosan mintegy 5,5 százalékkal kell majd többet fizetniük az M5-ösön közlekedőknek. Eszerint a Budapest és Kiskunfélegyháza közötti közel száz kilométeres teljes díjas szakaszon egy úton a személygépkocsik tarifája a jelenlegi 3250 forintról 3430-ra nő. A fővárostól Kecskemétig pedig a mostani 2310 forint helyett 2440 forintot kell fizetni. Összehasonlításként: az állami sztrádákon (M1-es, M3-as és M7-es) használható egységes jövő évi matricák ára tíz napra 2000, 31 napra 3400, az éves pedig 30500 forintba kerül.