Tizede a távközlés
Tavaly a hirdetések több mint egytizedét a távközlési, hét százalékát az autós, öt százalékát pedig a gyógyszergyártó cégek tették közzé. A legtöbbet hirdető piaci kategóriák csaknem mindegyike két számjegyű költésnövekedést produkált 2004-ben (ez alól kivétel a szeszesital- és a tisztítószerszegmens).
A legnagyobb dinamikát a tejipar és a távközlés cégei produkálták 59, illetve 45 százalékkal. A távközlési piacon a T-Mobile-ra váltó Westel költötte a legtöbbet 12,2 milliárd forintot, ez a 2003-as reklámbüdzséjének több mint másfélszerese. Versenytársai közül a Pannon GSM-nek sikerült tartani vele a tempót 10,7 milliárd forintos költségvetéssel, míg a Vodafone ”csupán" 7,9 milliárdot költött.
A vezetékes telefóniában is erősödött a hirdetési kedv: érkezett egy új szereplő (Tele2), a Matáv pedig 85 százalékkal növelve büdzséjét, 10,4 milliárd forint értékben tett közzé hirdetéseket 2004-ben. A Matávnál minden hónapban legalább 550 milliót költöttek, júniusban és decemberben pedig egymilliárd fölé kúszott a havi költés.
Jönnek a kozmetikumok
A céges élbolyban a távközlési és az FMCG-vállalatok (Unilever, Procter & Gamble, Reckitt Benckiser) mellett egy szépségápolási (L’Oréal), egy tejipari (Danone) és egy sörös cég (Brau Union) található. A Danone egy év alatt megduplázta reklámköltését, ezzel beemelte a tejtermékeket a tíz legtöbbet kommunikált termékkategóriába is.
Tavaly több új hirdető is megjelent a magyar piacon (például Tele2, Wizz Air, Easyjet, Lidl), de közülük csak a Tele2 és a Lidl költött számottevő összeget reklámra: az előbbi 1,8 milliárd, az utóbbi 888 millió forintot. Figyelembe véve, hogy a Lidl november elején nyitotta meg első szupermarketeit és csak pár nappal a kapunyitás előtt kezdett el klasszikus reklámokat közzétenni, ez az összeg komoly költési potenciált sejtet - véli a Mediagnozis.
Az újonnan megjelent márkák közül pedig - a T-Mobile-t leszámítva - az októberben megjelent Reggel (291 millió), valamint a Saturn (212 millió forint) kapta a legnagyobb médiatámogatást.