Nem lesz verseny az e-útdíjért

2007.08.14. 23:13
Az elektronikus használatarányos díjfizetés ellenőrzési rendszerének üzemeltetőjét közbeszerzési eljáráson választja ki a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ. Az eljárásra azonban az állami tulajdonú, a GKM felügyelete alatt álló KKK csak egy pályázót hívott meg: a szintén állami tulajdonú, szintén GKM-hez tartozó Állami Autópálya Kezelőt. A kiíró szerint ez így lesz a legolcsóbb, kérdés, mit szól ehhez a közbeszerzési döntőbizottság.

A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) az országgyűlési határozat alapján megkezdte az elektronikus használatarányos díjfizetés ellenőrzési rendszerének közbeszerzési eljárását - közölte Kalmár Koppány, a társaság kommunikációs vezetője kedden. A cég által kiadott közlemény szerint a megtett úttal arányos elektronikus útdíjfizetési rendszer ellenőrzési szolgáltatásaira hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos eljárást írt ki a KKK, amelyre az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-t (ÁAK Zrt.) hívta meg.

Az ÁAK már úgyis ellenőriz

Az erről szóló tájékoztatót – a hatályos jogszabályoknak megfelelően – a KKK megküldte a Közbeszerzési Döntőbizottságnak (KDb) is, amely 15 napon belül észrevételezi azt. A központ a hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos eljárást azzal indokolja, hogy a matricás díjszedési rendszer ellenőrzését jelenleg az ÁAK Zrt. végzi, az ehhez szükséges infrastruktúrával és eszközparkkal a társaság rendelkezik, másrészt az elektronikus útdjífizetési rendszer bevezetése után a személyautók számára továbbra is megmarad a matricás rendszer, amelynek ellenőrzését a jövőben is az ÁAK Zrt. végzi.

A KDb titkárságán elmondták, hogy a KKK beadványa augusztus 8-án beérkezett, és azt legkésőbb augusztus 23-ig el kell bírálniuk. A KDb-nek a közbeszerzési törvény szerint minden hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos eljárást a meghirdetés előtt véleményezésre, jóváhagyásra el kell küldeni.

A Magyarországon jelenleg működő matricás rendszerben a díjfizetés ellenőrzése egyedi módon, nem a matrica meglétének és érvényességének az ellenőrzésével, hanem a rendszám – kamerákkal történő – leolvasása alapján történik. Aki a megtett úttal arányos elektronikus útdíjfizetési rendszer kiépítése után abban a rendszerben fizeti a díjat, annak ellenőrzése is ilyen módon történik majd, azaz a leolvasott rendszám egybevetése történik majd meg azzal az adatbázissal, mely az útdíjat megfizetők rendszámát tartalmazza.

Csak többletköltséget jelentene egy másik szolgáltató?

Amennyiben az elektronikus díjszedési rendszer ellenőrzését más szolgáltató végezné, az a feladatok duplikálásával és az ellenőrzéshez kapcsolódó – már meglévő eszközpark – ismételt kiépítésének igényével járna, ami szükségtelenül növelné a használatarányos elektronikus útdíjrendszer megvalósításával kapcsolatos költségeket. Az úthasználattal arányos elektronikus díjfizetési rendszer magyarországi bevezetésének megvalósításáról szóló kormányhatározat alapján a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) megkezdte a közúti közlekedésről szóló törvény módosításának szakmai előkészítését.

A módosítás egyéb technikai jellegű változtatásokkal együtt az Európai Unió Eurovignetta irányelv vonatkozó rendelkezéseinek hazai jogszabályokba történő átültetését, valamint az úthasználattal arányos elektronikus díjfizetési rendszer magyarországi bevezetéséhez szükséges jogszabályi keretek megvalósítását célozza. A kormány várhatóan 2007. szeptember végén dönt a szükséges törvénymódosítások Országgyűlés elé terjesztéséről.