Teréz
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Még 2010-ben sem lesz e-útdíjfizetés

2008.06.20. 07:36
Várhatóan 2010-ig nem vezetik be a már többször is megtorpedózott, úthasználattal arányos elektronikus díjfizetési rendszert (ED) - értesült a Világgazdaság kormányzati forrásból. Erre szakmai körökben is egyre kisebb esélyt látnak a pályáztatás és a kiépítés időigénye miatt.

Az ED bevezetését legutóbb tavaly decemberben fúrták meg, amikor a startjához áldást adó, hosszas koalíciós vita után fél évvel korábban született országgyűlési határozat - a közlekedési tárgyú törvények módosításával - hatályát vesztette. Emiatt a rendszer megvalósítására indított, már második fordulóban lévő tendert (amelyben az indulás startját 2009. január 1-jében szabták meg) leállították. Újat pedig azóta sem írtak ki.

A múlt év végén a szaktárca akkori minisztere döntött arról, hogy némi kitérő után ismét az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. legyen a kiíró. Megvalósítására a társaságnál ez év tavaszán - az M5-ös autópályát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt.-ben lévő részesedésük eladásával - megteremtődött a forrás is. A tavalyi pályázat szerint a rendszer megvalósításának és öt évig való üzemeltetésének becsült értéke mintegy 70 milliárd forint.

Az ED bevezetésének halogatása szakértői számítások szerint évi 30 milliárd forint - a matricadíjakból befolyó díjak feletti - bevételkiesést okoz, így ennyivel kevesebb jut a közúthálózat fenntartására és üzemeltetésére. A korábbi elképzelések szerint például a 12 tonna feletti járművek után kilométerenként 44 forintot kellene fizetni (bár azóta már 52-ről is lehetett hallani), ez a jelenlegi díjhoz képest jelentős növekedés lenne. Most ugyanis 2760 forintért kilométerlimit nélküli napi jogosultságot vásárolhatnak a kamionosok, az új rendszer szerint ezért a díjért alig több mint hatvan kilométert utazhatnának. Mivel a környező országokban a gazdasági kényszer miatt egymás után vezetik be az elektronikus útdíjat, a nálunk kapható egynapos matricával még kerülő árán is megéri a teherautóknak, hogy Magyarországon menjenek keresztül, és tovább rongálják tranzitútjainkat.

A teljesítményarányos útdíj bevezetése a kormány és a fuvarozók érdekképviseleti szervezetei közötti, a szakma versenyképességének a javítását célzó, közelmúltban kezdődött tárgyalások témái közt is szerepel. A fuvarozók olyan költségelemzés elkészítését szorgalmazzák, mely a díjak bevezetésének a gazdaságra és a társadalomra gyakorolt hatásait elemzi. Javasolják, hogy a kormány vállaljon garanciát arra, hogy nem fogad el, nem támogat és nem terjeszt elő olyan jogszabályt vagy módosítást, amely lehetővé teszi az önkormányzatok részére a kezelésükben álló közutak használatáért bárminemű díj bevezetését.

Szorgalmazzák: jogszabályban határozzák meg, hogy a bevételeket célzottan az utak minőségének a javítására és a pihenőhelyek, kiszolgálólétesítmények kiépítésére fordítsák, illetve bizonyos hányadát a fuvarozóknak juttassák vissza eszköz-korszerűsítésre, oktatásra, infrastruktúra-fejlesztésre és egyéb célra. A díjpolitika kialakításakor pedig érvényesüljenek a korábban megfogalmazott elvek, például csak a "többletszolgáltatást" nyújtó utakra alkalmazzák; a gyakori felhasználói kedvezmény, valamint a díjak környezetvédelmi szempontok szerinti differenciálása a rendszer beindulásától várható.