Dohányreklám a Forma-1-ben
- csak miniszteri engedéllyel

Idén még lehet plakátokon hirdetni a magyar Forma-1-es futamot, jövőre azonban már nem, a reklámtörvény ugyanis betiltott minden dohányhirdetést. Elvileg a gazdasági és az egészségügyi miniszteren múlik, hogy továbbra is egy cigarettamárka lesz-e a verseny névadója, bár a viszony a szponzor, a szervezők és a tárca között a jelek szerint idilli.
A reklámtörvény július 1-jétől tiltja a dohányáruk reklámját, a gazdasági miniszter kivételezettekről szóló rendelete a napokban jelent meg a közlönyben. A minisztérium honlapján található közlemény megjelöli a magyar szabályozás inspirálóit: "A rendelet tervezet kidolgozásánál (...) figyelembe vettük a franciaországi és a belgiumi szabályozást. Franciaországban 1991-ben lépett hatályba az úgynevezett Loi Evin, amely minden dohányreklámot megtilt. Belgiumban a Forma-1-es futamokban érdekelt vállalatok és a Vallon Kormány keresete alapján hozott választott bírósági döntés 2003-ig felfüggesztette a dohányreklám-tilalmat a világszintű versenyek vonatkozásában." A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy Franciaországban semmiféle dohánygyárra utaló jelzést nem látni a futamokon, míg a belgáknál a logók maradhattak, csak a neveket takarják ki.

Nálunk továbbra is megmutatnak mindent

A franciaországi és belga gyakorlatnál is lazább elbánást lobbiztak ki maguknak a cigarettagyártók a mogyoródi futam idejére. A gazdasági miniszter rendelete szerint nálunk - ha a tárcavezető az engedélyt megadja - a verseny helyszínén és annak ideje alatt a szokásos módon helyezhetők el a csapatokat támogató dohánygyárak logói és egyéb reklámjai. Az engedélyre az egészségügyi miniszternek is rá kell bólintania, de ha 15 napon belül nem nyilvánít véleményt, az is igennek számít.

Reklámfilmek letiltva

A reklámtilalom alóli felmentés persze nem lesz teljes: terméket és gyártót a médiában a viadal ideje alatt sem lehet majd népszerűsíteni, ott csak a verseny névadójának - Marlboro - neve jelenhet meg. A támogatók pedig kizárólag a jegyárusító helyeken, illetve a futamot hirdető szórólapokon kaphatnak helyet.

Reklámfigurák

A miniszteri felmentés birtokában a csapatok járműveit szállító óriáskamionokon is kint maradhatnak a szponzorok logói - magyarázta kérdésünkre a gazdasági tárca egyik munkatársa. Az igazi kérdés persze a versenyhelyszín, hiszen a szponzoráló dohánygyárak a milliárdok által nézett tévéközvetítés miatt támogatják a csapatokat és a futamokat. Itt a reklámozási lehetőségek a francia és belga helyzetnél tágasabbak lesznek.

Csak a Forma-1 felelhet meg a feltételeknek

Az idei év még különleges, mivel a teljes dohányreklám-tilalmat hirdető törvénymódosítás szerint július elsejétől az esztendő végéig utcai óriásplakáton még legális a cigaretta hirdetése. Jövő január elsejétől a tilalom már teljes lesz. Az egyetlen kivétel a Forma-1, amely a nagy hirdetőkkel együtt ügyesen kilobbizta magának a kivételezés lehetőségét.

A rendelet persze nem úgy szól, hogy "kivétel a Forma-1", de a megfogalmazás gyakorlatilag kizár más versenyeket. Felmentés csak "világszintű nemzetközi motorsportrendezvény" esetében kérhető, ha az adott versenyt az elmúlt öt évben legalább két földrészen és legalább tíz országban megrendezték. A GM illetékesét megkérdeztük, ők milyen versenyekre gondoltak a rendelet megalkotásakor. "Nem akartuk a Fomra-1-et kiemelni, bár nem tudunk más versenyről, ami megfelelne a kritériumoknak" - hangzott a válasz.

A Hungaroring kéri felmentését

Petán Péter, a Hungaroring Sport Rt. sajtófőnöke kérdésünkre elmondta: Héder Barna ügyvezető már bejelentette, hogy amint megjelenik a rendelet, a cég azonnal beadja kérelmét. Mint mondta, minél hosszabb időre mentességet szeretnének kapni a korlátozó szabályok alól, hiszen 2006-ig biztosan rendeznek futamokat Mogyoródon. Petán szerint a korábbi, Ecclestone úrral folytatott tárgyalásokat a téma nem befolyásolta, mivel a dohánycégekkel a Hungaroring Rt. tárgyal, függetlenül a futamrendezés jogáról folytatott megbeszélésektől. Petán azt is elmondta, hogy a Forma-1 egyre kevésbé "dohányfüggő": bár a szponzorpénzek negyven százalékát még dohányipari vállalatok adják, de egyre több új, füstmentes szponzor jelentkezik.