A régi hűtőt még le tudjuk cserélni, de a mainál több elektronikai cikkre nem fogja futni

2008.10.28. 06:27
A kormány 2,2-ről 0,2 százalékra módosította a háztartások fogyasztására adott növekedési prognózisát, ami Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint valójában a kereskedelem visszaesését jelenti. Ám hogy pontosan mekkora mértékűt, azt még nem tudni, tekintettel arra, hogy a kiskereskedelemben most aligha van lehetőség középtávú inflációs számmal kalkulálni.

A főtitkár szerint az sem kizárt, hogy befagynak az árak, ugyanis a verseny miatt senki sem meri megkockáztatni az ipari áremelkedések áthárítását. Bizonytalanságot jelent még a forint árfolyamának alakulása: ha tartósan gyenge szintet mutat az euróval szemben, az nyilvánvalóan nem kedvez az importnak. Ez még kívánatos is az élelmiszer-kereskedelemben (így a hazai beszállítók relatíve olcsóbbak lesznek), de azt nem szabad elfelejteni - teszi hozzá Vámos -, hogy a feldolgozóipar nagyobb importőr, mint a kereskedelem. A ruházati vagy szórakoztató-, illetve háztartási elektronikai termékeket forgalmazóknál más a helyzet, a magas importkitettség miatt elvileg emelkednie kellene az áraknak, de a fogyasztás várható visszaesése miatt itt sem érvényesíthető nagyobb mértékű áremelési igény.

Befagyhatnak az árak

Mindent összevetve, a kereskedők valószínűleg a saját profitjuk terhére lesznek kénytelenek tartani a jelenlegi árszintet, sőt, ahol lehet, lefaragnak az árrésből: főleg azoknál a termékeknél, amelyek árszerkezetében magas a szállítási költség.

Azt még nehéz megbecsülni, hogy az egyes termékkategóriákat miként érinti majd a fogyasztás lassulása, ám Kui János, a GfK Hungária piackutató kereskedelmi kutatásokért felelős vezetője szerint az már most látszik, hogy az iparcikkeknél, a tartós fogyasztási cikkeknél számolni kell visszaeséssel. A ruházati termékeknél még nem mutatkozik a válság hatása, tekintettel a piaci akciókra. Az élelmiszernél is "van még lejjebb", de vélhetően nem ez a terület húzza majd vissza a teljes kiskereskedelmi forgalmat.

Élelmiszerből a mostaninál kevesebbet már nem nagyon vásárolhat a lakosság - ezt már Vámos György állítja, aki szerint 2009-ben megállhat a szegmens visszaesése. Az elemzők szerint a fogyasztási szerkezeten belül van még mozgástér, a jelentős árelőnyt nyújtó kereskedelmi saját márkás termékek súlya növekedhet.

Jobban meg fogjuk nézni, melyik termék olcsóbb

Az iparcikk- és a ruházati kereskedelem jövője egyelőre talány. Az elektronikai termékeknél szinte természetes a további forgalomcsökkenés, de ebben a szegmensben sem egyöntetű a kép: a háztartási termékek forgalma vélhetően nem csökken olyan jelentősen, mint a szórakoztatóelektronikáé. A jelenlegi helyzetben a háztartások még lecserélhetik elöregedett hűtőjüket vagy mosógépüket, de a fejlesztések (például egy mosogatógép vásárlása) már nem férnek bele a családi költségvetésbe, áruvásárlási hitelhez pedig nehezebben lehet majd hozzájutni - szól a prognózis. Ráadásul a bizalmi válság miatt kevesebben is gondolkodnak el (még ha jó adósok lennének is) áruhitelen.

A ruházatnál nem várható a jelenleginél erőteljesebb mennyiségi visszaesés, ám a fogyasztás eltolódhat az olcsó szegmens irányába. Bővülő kereslettel számolhatnak a teljes piac immár 4 százalékát magukénak tudó használtruha-kereskedők és a rendkívül olcsó hipermarketek, illetve kínai üzletek.