Ferihegy: átépítik a terminálokat

2006.01.26. 08:44
Legkésőbb 2008 közepére összeépítik a ferihegyi 2A és 2B utasfogadó csarnokot, és bővítik is az új, egységes terminált. Öt éven belül egy szatellitterminált is létesítenek. A következő öt esztendő 65,5 milliárd forintos fejlesztései nyomán a 2005-ös nyolcmillióval szemben 12 milliós forgalmat bonyolíthat le a budapesti repülőtér, ezzel a régió első számú repülőterévé válhat.

"Nagyobb terminálokkal több repülőgép-állóhelyet teremtünk és sokkal több szolgáltatást nyújtunk majd utasainknak. Szorosan együtt kívánunk működni az idegenfogalmi és turisztikai hatóságokkal annak érdekében, hogy vonzóvá tegyük Magyarországot, és így több légitársaságot, több járatot hozzunk Ferihegyre" - fejtette ki Chris Woodruff, a BA Zrt. nem régiben kinevezett vezérigazgatója. Új, Magyarországon még nem jelen lévő kereskedelmi márkákat is Budapestre akarnak csábítani, erre vonatkozóan már előkészítő tárgyalásokat is kezdtek.

A kiskereskedelem az egyik leglátványosabban felfuttatható tevékenység, már az idén konkrét változások lesznek - mondta a vezérigazgató cégnév megemlítése nélkül. A legvalószínűbb, hogy kozmetikai és ruházati cégek, illetve ínyenc éttermek jelenhetnek meg Ferihegyen. Az előzetes üzleti terv szerint a kereskedelem aránya az összes bevételből a 2005-ös 38 százalékról legalább 44-re emelkedik 2011-re, ám ehhez át kell szervezni a kínálatot, és az utasokat közvetlenebbül elérő eladási módszereket kell bevezetni. A több millió utas egy része autón érkezik a légikikötőbe, de ma még nem megoldott a parkolási igénnyel fellépők megfelelő kiszolgálása. Azt már eldöntötték, hogy egy többszintes parkolóházat építenek, és több hely lesz a felszínen parkolni szándékozóknak is.

Reptérátalakítások a világban
A repülőtér-üzemeltetők tavaly 36 milliárd dollárnyi fejlesztést hajtottak végre világszerte - közölte a Repülőtér-üzemeltetők Nemzetközi Tanácsa (ACI). A most kiadott összegzés szerint a nagy projektek közül is kiemelkedik a szingapúri Changi légikikötőben a diszkont-légitársaságoknak létrehozott terminált, a washingtoni létesítménybővítés és a párizsi Charles de Gaulle reptér öt évre szóló átalakításának megkezdése. Robert Aaronson, a szervezet vezérigazgatója szerint ennél nagyságrendekkel többet kellene költeni az infrastrukturális beruházásokra. A BAA szóvivője Londonban pedig úgy értelmezte a számokat, hogy a brit repterek fokozatosan lemaradtak Párizs és Amszterdam mögött.

Még ez évben hozzálátnak az árufuvarozói és logisztikai központ megvalósítási tanulmányának átértékeléséhez, maga az építkezés várhatóan jövőre kezdődik, de öt évvel később be is fejeződhet. A kargóközpont felépítése egyre sürgetőbb, hiszen a mostani kapacitást már régen kinőtték, és több amerikai és ázsiai teherfuvarozó légicég is beiktatná Budapestet a menetrendjébe. Nem hivatkozhat viszont többé a BA Zrt. a gyorsforgalmi úthálózathoz való kapcsolódás hiányára, mivel néhány hete közvetlen összeköttetés létesült az M0-s autóúttal. A cégnek legfeljebb azt kell eldöntenie, hogy a meglévő területen belül hol helyezik el a központot.

Az anyavállalat (BAA) eközben még mindig a BA Zrt. felvásárlási tranzakciójának finanszírozási részleteivel van elfoglalva. A hét elején bejelentették, hogy új kötvénysorozat kibocsátását tervezik: euró- és sterlingkötvényekkel jelennének meg a piacon. A szóvivő hangsúlyozta, hogy az új adóssággal a BAA nem kizárólag a BA megvásárlását akarja refinanszírozni, de a kibocsátási célok között ez is szerepel. Iparági elemzők világrekordnak minősítették azt az - opciókkal és adósságokkal együtt bruttó 1,362 milliárdos, közvetlen készpénzértéken 1,255 milliárd fontos - összeget, amelyet a BAA fizet a BA-ért. Akkori elemzések kimutatták, hogy a vételár hozzávetőleg a harmincszorosa a magyar cég 2005-re várt 46,5-47 millió fontnak megfelelő kamat- és adófizetés, valamint leírások előtti eredményének.