További Magyar cikkek
"A tulajdonosi döntés az első állomása annak a hosszú távú fejlesztésnek, amely során a Budapest Airport mintegy évtizedes lemaradását ledolgozza és a legdinamikusabban fejlődő légikikötővé váljon térségünkben. A fejlesztések pénzügyi alapját a Budapest Airport Rt. saját eredményeivel, gazdálkodásával teremtette meg. A beruházást komoly előkészítési és tervező munka előzte meg, biztos piacismereten alapszik, és több évtizedre előre meghatározza a hazánk légi forgalmát. Ütemváltás történt, amely lehetővé teszi a dinamikus fejlődést"- nyilatkozta Hárskuti János, a Budapest Airport Rt. vezérigazgatója.
Emelkedő utasforgalom
Mint ismert, a műemlékké nyilvánított 1-es Terminál újjáépítését az utasforgalom növekedése és a szigorú biztonsági előírások, illetve az EU-csatlakozás fokozott követelményei indokolták. Ferihegy utasforgalma évről-évre jelentősen növekszik: 2004-ben várhatóan meghaladja a 6 millió utast. Ez az eredmény 1 millióval javítja a tavalyi forgalmat. A forgalom növekedésének aránya ezzel messze meghaladja Európa átlagát.
Idén ősztől jövő nyárig tart az átépítés
A kivitelező kiválasztása - az engedélyek és tervek birtokában - pályázat útján történik. A Budapest Airport Rt. ősszel adja át a területet a majdani kivitelezőnek. "Célunk az, hogy a jövő nyári szezonra egy megújult, akár 2,5 milliós utasforgalmat lebonyolító modern Ferihegy 1. várja az utazókat" - részletezte a terveket Hárskuti János.
A mostani rekonstrukcióval teljesen megújulnak az épület gépészeti és elektromos rendszerei, a csatlakozó közművezetékek, valamint a légkondicionálás is. Az új terminálon a legkorszerűbb technológia szolgálja majd az utasok biztonságát és kényelmét. A repülőgépekre feladott csomagokat és kézi poggyászokat egy 100%-os poggyászátvilágító-rendszer segítségével ellenőrzik majd. A beruházás összköltsége előreláthatólag 8,7 Mrd Ft lesz. Ez az összeg magába foglalja a terminál teljes újjáépítésének és az új berendezéseknek a költségét, továbbá a T1 felújításához kapcsolódó egyéb beruházások (pl.: forgalmi előtér, parkoló, kisgépes terminál) költségét. A terminál minden szempontból megfelel majd a schengeni, valamint a legmagasabb szintű nemzetközi biztonsági előírásoknak is.
Jöhetnek a fapadosok
Az I-es terminál jövőjét döntően a fapados légitársaságok kikötőjeként képzeli el a BA, de természetesen minden légitársaság előtt nyitva marad a lehetőség, hogy a várhatóan a jövőben is olcsóbb díjakkal dolgozó repteret válasszák - mondta el az Indexnek Fórika Ibolya kommunikációs igazgató. Az I-es terminált 2003-ban, a fapados invázó kezdetén részlegesen megnyitották, de a korlátozott kapacitás miatt csak a Germanwings és a SkyEurope használhatja. Az Easyjet, a Wizzair, a Norwegian Air, az Alpeagles, a Snowflake és az Air Berlin ezzel szemben a 2/B-re szorult, a felújítás ideje alatt ide kényszerül a jelenleg az I-est terminálon landoló két társaság is. A fapadosok a jövőben várhatón valamennyien az I-es terminált veszik majd igénybe, éppen ezért már a felújítás során is kalkulálnak néhány speciális igényükkel - mondta el a kommunikációs igazgató.
A ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt. 2004. első hat hónapjában fennállásának legeredményesebb félévét zárta. Az üzemi eredmény várhatóan meghaladja a 2,4 Mrd Ft, ami 71 százalékos növekedést jelent az előző év hasonló időszakához képest, és időarányosan több a tervezettnél. Az idei első hat hónap árbevétele 16,9 százalékkal magasabb, mint tavaly: 14,5 Mrd Ft. A társaság éves árbevétele trendszerűen, dinamikusan fejlődik. 2002-ben 25,7, tavaly 28,8 Mrd Ft volt, idén pedig várhatóan meghaladja a 30 milliárd forintot. A társaság adózás előtti eredménye idén közel 30 százalékkal nő. Ezzel a Budapest Airport Rt. az egyik legeredményesebb hazai, állami vállalat. Az egy dolgozóra jutó eredményt a társaság 2003 júniusához képest megduplázta. Mindezekhez szigorú költséggazdálkodás társul, aminek eredményeként a költségek a tervezett előirányzat alatt vannak (94%).