Friderika
13 °C
29 °C

Most júniusra ígér pénzt az Il Ferro

2007.04.20. 10:59
Az előző tulajdonosok által elkövetett hibákat és a konkurencia támadásait okolja az Il Ferro tulajdonos-ügyvezetője azért, hogy a cég nem tud fizetni nagyjából nyolcezer ügyfelének. Cáfolják, hogy piramisjátékot csinálnának, és állítják: júniusban minden ügyfelük megkapja a pénzét, amelyet jogosan nem fizetnek három hónapig. Azt nem tudtuk meg, hogy az ehhez szükséges 300 millió forintot honnan szerzik meg. Lehetőségük van, hogy júniustól újabb három hónapig ne fizessenek, de azt ígérik, ilyet nem tesznek.

Határozottan visszautasítom a minden alapot nélkülöző, a cég tevékenységét piramisjátékként beállító vádaskodásokat – jelentette ki pénteki sajtótájékoztatóján Körmendi Ákos, a február óta fizetési nehézségekkel küzdő Il Ferro autóreklámos cég tulajdonosa. A sajtótájékoztatón, amelyre szigorú biztonsági ellenőrzések után lehetett csak bejutni – a huszonéves üzletember az elmúlt napokban állítólag több veszélyes fenyegetést is kapott –, azt mondták: elsősorban az előző tulajdonosok és a cégvezetés hibái miatt nem fizettek eddig.

A februárban – akkor, amikor az első fizetési nehézségek jelentkeztek – a cég tulajdonosává lett Körmendi társaságában megszólaló Virág Márton újságíró azt mondta: az előző cégvezetés sok reklámozóval nem írásbeli, csak szóbeli megállapodást kötött, emiatt azok a partnerek csak késve fizetnek, vagy visszatartják a pénzt.

Állítják, júniusban fizetnek

A társaság most azt ígéri: a szerződésben lévő 3 hónapos fizetési moratórium lehetőségével élnek, de júniustól újból fizetni fognak. Az autósokat június 1-5. között várják szemlére, s az azt követő 8 munkanapon belül mindenki megkapja az abban a hónapban májusra járó pénzt – ígérte utána a cég vezetője.

Körmendi Ákos elismerte, hogy egy hónapra nagyjából 300 millió forintot kell kifizetniük. Arra a kérdésre, hogy ezt milyen forrásból tudják előteremteni, nem mondott konkrétumot. Csak annyit, rengeteg céggel tárgyalnak, vannak már megkötött szóbeli szerződéseik és megkötés előtt álló lévő kontraktusok is.

Ha bebukott, hát bebukott

Mi történik azokkal az új autót vásárlókkal, akik abban a reményben kötöttek részletfizetési szerződést, hogy majd az Il Ferrótól kapott pénzből fizetik a részleteket, és a három hónapos kiesés miatt most fizetésképtelenné váltak, merült fel a kérdés. A cég szerint ez a három hónap az ügyfél kockázata, erre az időszakra a lízingdíjat fizetnie kell a saját zsebéből, de ezt elvileg a cég ügyintézői elmagyarázták az érintetteknek.

Arra a felvetésre, mi történik, ha az elégedetlen ügyfelek felszámolási vagy csődeljárás indítást indítanak, Körmendi Ákos azt mondta: "erről jogi szakértőket kell megkérdezni". Virág Márton szerint ők a három hónapos felfüggesztéssel teljesen jogszerűen jártak el.

Ellenük nyomoznak, ők feljelentenek

A tulajdonos leszögezte: nem az eddig beszedett regisztrációs díjakból fognak fizetni (ekkor állna meg lényegében a piramisjáték gyanúja). Nem zárta ki, hogy banki megoldást is keresnek, de azt mondta, szerinte a reklámszakmát az ellenkező hírekkel szemben igenis érdekli az autóreklám. Mivel a szerződésben nincs benne, hányszor lehet a kifizetést felfüggeszteni, a társaság júniusban jogosult lenne újabb három hónapig nem fizetni, de állítják, ez nekik sem lenne érdekük.

A cég ellen folyó rendőrségi vizsgálatról Virág Márton azt mondta: eddig semmilyen nyomát nem találták annak, hogy a cégnél bármilyen szabálytalanságot követtek volna. Ők viszont feljelentést tesznek, részben Körmendi megfenyegetése miatt. Részben pedig a cégükről állítólag alaptalan híreszteléseket közlőkkel szemben is lépnek a társaság jó hírnevének megsértése miatt. Szerintük a piramisjátékról szóló híresztelések és az Il Ferro elleni támadások hátterében az autós reklámpiacon kívül rekedt konkurenciájuk áll.

Mozgalmas múlt

Az Il Ferro története 2004-ben kezdődött, a nehézségek ez év elején jöttek. A hárommilliós jegyzett tőkével létrehozott – és azóta is annyival működő – céget eredetileg kovácsoltvas és más fémtermékek kereskedésére hozták létre (innen a név is, aminek magyar jelentése: a vas). A céget 2005-ben Laskay Róbert és Verovszki László vette meg, utóbbi tavaly májusban továbbadta azt Varga Mátyásnak. Laskaytól és Vargától ez év februárjában vette meg az Il Ferrót a mostani tulajdonos, Körmendi Ákos.

Az Il Ferro ügyfélköre korábbi piaci információk szerint tavaly nyáron, Laskay és Varga tulajdonlása idején duzzadt fel, és már a román piacon is megjelent. Igaz, a két cég közötti viszony nem egyértelmű (erre mindjárt visszatérünk). Az Il Ferro ügyfélköre a korábbi piaci információk szerint tavaly nyáron, Laskay és Varga tulajdonlása idején duzzadt fel. A legutóbbi tulajdonosváltás után kezdték érezni a partnereik a fizetési nehézségeket: a februári reklámdíjakat csak az ügyfelek egy részének utalták át, márciusban már senki nem kapta meg a havi 40-50 ezer forintját.

Az autóreklámmal foglalkozó társaság ugyanis ennyit kínált a vele szerződő autósoknak, akik száma az eddigi becslések szerint 7-9 ezerre, a cég pénteki közlése szerint mintegy nyolcezerre tehető. Az üzletbe a gépjármű-tulajdonosok regisztrációs díjért szállhatnak be, emellett meghatározott havi kilométer-mennyiséget kell közlekedniük a tisztán tartott autóval, amelyen az Il Ferro jogosult hirdetéseket elhelyezni.

Nyugaton működik

Az ötlet nem eredeti, Nyugat-Európa számos országában működik sikeresen hasonló konstrukció. Hasonló, de nem ugyanolyan: a külföldi – például németországi – reklámautós cégek az Il Ferro által meghatározott, esetenként több százezer forintosnál jóval kedvezőbb regisztrációs díjat határoznak meg, van olyan vállalkozás, ahol az autósoknak kevesebb mint 10 eurót (2500 forintot) kell fizetniük.

Az ottani cégek komolyságát jelzi: van társaság, amely honlapján előre közli, hogy az autó egyes részein elhelyezett reklámokért mennyit fizetnek. Különböző designvariációkból lehet választani, máshol kilométer-minimumot nem állapítanak meg, csak azt, hogy hetente legalább háromszor kell használni az autót (amely ennél a cégnél például oldtimer, öreg amerikai kocsi vagy Trabant nem lehet).

Már januárban gyanús volt

A magyar Il Ferrónak tehát jóval szigorúbbak a feltételei, de nem is ez az igazi baj velük. Hanem az, hogy a cég február óta nem fizet a szerződött ügyfeleknek. A használt autósok két évre 180 ezer, öt évre 333 ezer forint befizetéséért reménykedhettek havi 50 ezer forintban, az új autót vásárlóknak csak 10 ezer forintos belépési díjat kellett fizetniük, ezért legfeljebb 40 ezer forintot kaptak, viszont csak a cég által megadott márkakereskedők listájából választhatnak autót, és ott nem jogosultak semmilyen kedvezményre, akcióra.

A társaságtól pénzükre váró ügyfelek közül többen a piramisjáték gyanúját emlegetik – egy ügyfél interenten elérhető lehúzáskalkulátort is csinált –, és a szakértők sem zárják ki ennek lehetőségét. A Totalcar autójogásza már januárban azt írta az autóreklámos szerződésekről: "ezekben a konstrukciókban benne lehet a lehetőség, hogy az új belépők befizetései fedezik a régebbiek törlesztéseit (piramisjáték-jelleg), és nem az autókon reklámozott cégek. Hogy ez a tevékenység illegális-e, vagy sem, majd elválik, rendőrség, ügyészség, bíróság feladata eldönteni".

A rendőrség el is kezdett vizsgálódni, méghozzá nem is csak Il Ferrónál. Már február végén megírtuk, hogy a dorogi székhelyű Hartenegro Kft. vezetői ellen eljárás folyik. Azóta lapinformációk szerint április közepén már az Il Ferro ellen is nyomozást, majd nyomozás-kiegészítést rendelt el a rendőrség (erről nyilatkozta azt Virág Márton, hogy annak során eddig semmilyen kifogásolnivalót nem találtak).

A románok elhatárolódnak

Időközben közleményben határolódott el a román Il Ferro a magyartól. Ebben a Magyarországról érkező hírek kapcsán azt írják, az Il Ferro Kft. és a romániai SC Il Ferro.ro Srl között semmilyen pénzügyi vagy más kapcsolat nincs, a két társaság igazgatói más személyek, és nem tartanak kapcsolatot egymással.

Az SC Il Ferro.ro Srl a közlemény szerint kizárólag a névhasználat jogát kérte meg a magyar kft.-től, abban a reményben, hogy ez megkönnyíti néhány ügyfeleinek a tájékozódást. Ez döntés nagy hibának bizonyult, vonják le a következtetést a románok. Az SC Il Ferro.ro Srl ezek után névváltoztatásra készül, mivel tevékenysége "mindig is a törvényesség teljes betartásán alapult". A román cég határozottan elutasít minden feltételezést és összehasonlítást a két cég tevékenysége között. Az SC Il Ferro.ro "közli tisztelt ügyfeleivel, hogy pénzügyi helyzete tökéletes, anyagi bázisa stabil".