A fogyasztási hitelek állománya a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint éppen a megszorítások óta nő igen dinamikusan. Az idei első félév végén már közel 1740 milliárd forintra rúgott ez az állomány, szemben az előző év azonos időszakában nyilvántartott 1360 milliárddal, a növekedés tehát 28,2 százalék.
A klasszikusan a megélhetéshez, illetve a háztartás fenntartásához (például a tartós fogyasztási cikkek pótlása) kapcsolható kölcsönöknél - ezek a személyi és áruvásárlási hitelek - az árfolyamváltozás sem módosíthat igazán az adatokon, hiszen ezekben a kategóriákban még mindig igen magas a forintkonstrukciók aránya.
Az áruvásárlási hitelek 90,7 százalékát, míg a személyi kölcsönök 70 százalékát forintban folyósították a finanszírozó intézmények. Elgondolkodtató ugyanakkor, hogy éppen ezeknél a kölcsönöknél tolódott ki jelentősebben a törlesztési idő. A személyi hiteleknél az öt éven túli lejárat aránya egyetlen év alatt 24,3 százalékról 38,5 százalékra emelkedett. Az áruvásárlási kategóriában ez az arány még mindig nem éri el a 10 százalékot, tavaly júniusban viszont ugyanez még 2,7 százalék alatt volt.
A megszorítások hatásaként az ügyfelek a törlesztési idő "kihúzása" mellett az alacsonyabb árkategóriákba tartozó termékek vásárlásával reagálnak. Ennek következménye - számoltak be lapunk érdeklődésére a Budapest banknál (BB) -, hogy csökkent az átlagos hitelösszeg. A Raiffeisen Banknál racionális viselkedésnek tartják, hogy a nehezedő körülmények következtében megnő a hiteligény.
A lakosság valószínűleg a megszokott életszínvonalát igyekszik fenntartani a fogyasztási hitelek igénybevételével - állítják az OTP Banknál. Mint magyarázatként hozzátették: a megszorítások kommunikációjában nagy hangsúlyt kap az átmenetiség, és a lakosság a szűkebb esztendőkben alacsonyabb bérét hitelekkel igyekszik kiegészíteni, hogy fogyasztását szinten tarthassa, kisimíthassa, majd a következő jobb években visszafizethesse adósságát. A legnagyobb magyar banknál úgy látják, hogy a hitelek felvételét az is elősegíti, hogy az erős verseny miatt a bankok ajánlatai egyre kedvezőbbek.
Ezt a tényezőt persze más pénzintézetnél is említették. A BB, amely személyikölcsön- és hitelkártyatermékeinél több mint 30 százalékos növekedést tud egy év alatt felmutatni, a hitelkártyák esetében ezt a magyar piacon tapasztalható alacsony penetrációval, valamint saját termékinnovációjával (Go! kártya) magyarázza.
A K&H Bank a co-branded hitelkártyák kelendőségét emelte ki. A bankok a jövőt tekintve is elég optimisták. A CIB szerint a fogyasztási hitelek esetében az év legerősebb időszaka következik, az OTP a jelenlegi trend folytatására számít. Visszaeséstől nem tart a Raiffeisen sem.