További Magyar cikkek
Az első féléves időszakban a kereskedő kötelessége lesz bizonyítani a reklamáció alaptalanságát, ezt követően a vevőt terheli a bizonyítás kötelessége - húzta alá a főigazgató. Szakvéleményért a vizsgálati díjat megelőlegezve a vásárlók továbbra is fordulhatnak a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez. Ez a vélemény viszont - az utóbbi évek gyakorlatához hasonlóan - nem lesz kötelező a kereskedő és a vevő vitájának eldöntésében. Ebben a bíróság dönthet.
Jogos kérelemnél javítanak, vagy cserélnek
"A tervek szerint a vevők fordulhatnak majd szakvéleményért más akkreditált intézményhez, szakértőhöz is" - mondta a főigazgató. Jogos reklamáció esetén eddig a vevő választhatott a kijavítás, a csere, az árleszállítás vagy a vételár visszafizetése között. Ez is változik szeptembertől: elsősorban a 15 napon belüli kijavítás lesz az eladó kötelessége, ha ez nem lehetséges, akkor a csere. Ezt követheti csak az árleszállítás vagy a visszafizetés.
Még marad az egyéves kötelező garancia
A főigazgató aláhúzta, az európai uniós jogharmonizációval együtt a garancia szabályai is változnak majd. A jogszabályváltozás előkészítése során - amely most tárcaegyeztetésen van - a magyarországi szokásokat is figyelembe vették. "Ennek alapján célszerűnek látszott, hogy a tartós fogyasztási cikkeknél néhány évig még fennmaradjon az egyéves kötelező garancia" - mondta Huszay Gábor.
Az európai uniós országokban ilyen kötelező garancia nincs, a gyártók, kereskedők a piaci részesedés növelése érdekében enélkül is túllicitálják egymást a garanciavállalási időben, feltételekben. Az FvF élelmiszer és vegyi laborja után a mechanikai, a villamos és a gyermekjáték ellenőrző laboratóriumot is akkreditálták.
Vámvizsgálatnál szűrik a veszélyes termékeket
Újdonság, hogy a vám- és pénzügyőrséggel együttműködve már a vámvizsgálatnál igyekeznek kiszűrni a nem EU-s országból érkező termékek közül azokat, amelyek a fogyasztókra veszélyesek. Az ellenőrzések hatékonyságát javítja az is, hogy nem csupán a kereskedelmi egységeket keresik fel az ellenőrzések során, hanem már a gyártóknál az importőröknél is számon kérik a termékek megfelelőségét.
Többszázmillió forint bírság
Az első félév során több mint 16 ezer üzletet ellenőriztek, a kifogásolt egységek aránya 50,4 százalék volt, hasonlóan az előző évekhez. A szabálysértési bírság összege meghaladta az 52 millió, a minőségvédelmi bírság összege a 82 millió forintot. A reklámfelügyeleti bírság összege az első félévben csaknem elérte a negyven millió forintot, illetve kiszabtak még 280,5 millió forintnyi fogyasztóvédelmi bírságot is. Az első félévben 14.682 volt a reklamációk száma, és 69 terméket minősítettek veszélyesnek.
A nyári időszakban júniusban és júliusban kiemelt figyelmet fordítottak az idegenforgalmi szolgáltatások, vendéglátóhelyek ellenőrzésére. Összesen 2.706 egységet ellenőriztek június 10. és július 25. között. Ezek közül 61 százalékos volt a kifogásolt egységek aránya. A legtöbb kifogásolt egységet a vendéglátóiparban, illetve az élelmiszerkereskedelemben találták, a kifogásolási arány 69, illetve 60 százalék volt.
A felkeresett üzletek negyedében szabálytalanul készleteket fagyasztottak le, az alapanyagokat helyben fagyasztották. Az ellenőrzött egységek húsz százalékában nem tudták hitelesen bizonyítani az áruk eredetét és hasonló arányban tapasztaltak az ellenőrök mérésügyi szabálytalanságokat.
A mutatványos berendezések ellenőrzése során húsz százalékban találtak szabálytalanságot, kirívó volt, hogy öt berendezést műszaki vizsga nélkül használtak.