A kínált programok alapján a célközönség az idősebb korosztály, elsősorban azok az emberek, akiknek fontos, hogy olcsón utazhassanak. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság ellenőrzésével ki akarta szűrni azokat a vállalkozásokat, amelyek megtévesztik a fogyasztókat, nem felelnek meg a minőségi és biztonsági követeményeknek, vagy más jogszabályokat szegnek meg.
Az ellenőrzés alatt kiderült, hogy annak ellenére, hogy a tipikus címzetti kör az idősebb, sok esetben nyugdíjas korosztály, nem voltak kiszolgáltatott helyzetben. Pont azért, mert a termékbemutatókon jelen lévők már többször vettek részt ilyen előadásokon, ezért annak forgatókönyvével tisztában vannak. A felügyelők az előadók részéről egyszer sem találkoztak agresszív fellépéssel, így a vásárlás – ha nem is teljesen befolyástól mentesen – önkéntes volt.
Nem mondják el a szükséges információt
Ugyanakkor a termékek ismertetésénél nem tájékoztatják a fogyasztójak jogaikról. Pedig a pontos tájékoztatást szükséges lenne nemcsak a szerződés megkötésekor, hanem az áru kézhezvételekor is megismételni, hiszen legtöbbször megrendelni tudják az adott terméket, különösen a nagyobb értékű áruk esetében.
Az ellenőrzés alatt összesen 22 kereskedő, 33 termékbemutatójának és 26 utazással egybekötött termékbemutatóját ellenőrizték, melyből 51-nél (86 százalék) találtak hibát a felügyelők. Számlát például összesen 12 esetben (46 százalék) nem adtak.
Fontos szabály, hogy mivel üzleten kívül kötött szerződésekről van szó, a vásárlót nyolc munkanapon belül indokolás nélküli elállási jog illeti meg. Erről 28-szor (47 százalék) nem tájékoztatták a fogyasztókat. A következő hibákat találták még a felügyelők: 22 esetben a szerződésben az áll, hogy ha a vevő eláll a vásárlástól, nem kapja vissza a foglalót (37 százalék), 10 esetben a kereskedő 8 munkanapon belüli elállásnál meghatározott összeget számított fel adminisztrációs költség címén, 8 esetben a vevő 8 napon túli elállásnál meghiúsulási kötbért fizettetett a fogyasztóval.
Nem jó minőségű ajándékok
Jellemző, hogy a termékbemutató végén minden résztvevőnek, a terméket megvásárlóknak pedig külön is ajándékot adnak át. Jellemző ajándékok elsősorban az alacsonyabb értékű használati dolgok (például: edények), de élelmiszereket is adtak (például: rizs, liszt, cukor). Ezeknél a termékeknél sem lehetnek minőségi vagy biztonsági problémák. Az ajándékok általában nem jó minőségűek, mintavétel alapján az eddig elvégzett vizsgálatok négy esetben a termék olyan hiányosságát állapították meg, amely miatt az nem forgalmazható (például: tűzveszélyes hajszárító).
Az ellenőrzés alatt 43 esetben – 12 890 000 forint összegben – fogyasztóvédelmi bírságot szabtak ki.