A pénzügyi fogyasztóvédelem terén lényeges változást jelent, hogy szeptember 1-jén hatályba lép a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény. A törvényt a szolgáltatók, így a pénzügyi szervezetek fogyasztókkal szemben folytatott tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatai esetén kell alkalmazni – közölte a PSZÁF.
De mi is az a kereskedelmi gyakorlat? Kereskedelmi gyakorlat a pénzügyi szervezetnek, illetve nevükben eljáró személynek (például ügynökök, alkuszok) a szolgáltatás értékesítésével kapcsolatban álló magatartása, reklámja. Például amikor egy banki ügyintéző a különböző betétlekötési konstrukciókról tájékoztatja az ügyfelet.
Tisztességtelen a kereskedelmi gyakorlat, amikor a pénzügyi szervezet nem az elvárható szintű szakismerettel, illetve nem a jóhiszeműség és tisztesség alapelvének megfelelően jár el, és így rontja a fogyasztó lehetőségét arra, hogy tájékozott döntést hozzon.
A törvény általában is tiltja a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot, de két magatartástípust külön nevesít: a megtévesztő és az agresszív gyakorlatot. Megtévesztő gyakorlat például valótlan információ közlése, valós tény megtévesztésre alkalmas módon való közlése, jelentős információ elhallgatása vagy félreérthető, érthetetlen módon való közlése. Agresszív gyakorlat pedig a zaklatás, kényszerítés.
Ezen kívül konkrét magatartásokat is felsorol a törvény, melyek minden körülmények között tiltottak. Ilyen például a fogyasztó azonnali döntéshozatalra késztetése úgy, hogy az állítják, az áru csak nagyon korlátozott ideig áll rendelkezésre. Ez megfosztja az ügyfelet a tájékozott döntéshez szükséges időtől és alkalomtól.
Az új szabályok szerint a PSZÁF-hoz bárki fordulhat bejelentéssel vagy panasszal. Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat észlelésekor a PSZÁF hivatalból is jogosult lesz eljárás indítására.