A hazai ruházati piacon 2006 során komoly változások zajlottak. A piac kínálati oldalán több kedvezményes árukínálattal rendelkező lánc és néhány divattervező-üzletház jelent meg. A kínálat növekedése mellett az értékesített mennyiség a 2006. évi teljes ruházati piacon mintegy 3 százalékkal csökkent 2005-höz képest. Az egy évvel korábbi szintnél alacsonyabb mennyiséget 1,4 százalékponttal kevesebb háztartás vásárolta meg.
Minőséget veszünk
A piac minőségi átalakulását jelzi, hogy az értékesítésből származó bevétel - azaz az értékbeli forgalom - 3 százalékkal nőtt. A jelenség hátterében a fogyasztói átlagárakban bekövetkezett, átlagosan 6 százalékos emelkedés húzódik meg. A ruházati piaci szegmenseket vizsgálva megállapítható, 2005-höz képest csak felső- és munkaruházati termékekből vásároltak nagyobb mennyiséget a háztartások - a többi kategória esetében csökkent a megvásárolt termékek darabszáma.
A legnagyobb veszteséget a sportruházati kategória szenvedte el: a vásárló háztartások számának mintegy 3,1 százalékos visszaesése mellett mintegy 15 százalékkal csökkent a vásárlások mennyisége.
Kivárni az akciót
Az egyes szegmensek értékbeli forgalmát is vizsgálva kiderül, a bébi- és a sportruházati kategória visszaesett, ám az alsóruhák és a kiegészítők vásárlásából adódó értékforgalom az átlagárak jelentős - 11, illetve 10 százalékos - emelkedése következtében növekedett. A háztartások kedvelik az árakciókat: vásárlásaik mintegy 23 százaléka ilyenkor történik. Ez az arány 1 százalékponttal több, mint a megelőző 2005. évben mért szint.
A teljes ruházati forgalom csatornatípusok közötti megoszlását tekintve megfigyelhető, a piac a láncba szerveződött kereskedelem irányába mozdult el, az utcai árusok szerepe 3 százalékponttal esett vissza 2006 során. A sportruházati boltok szerepe 2 százalékponttal, a márkaboltok szerepe 1 százalékponttal nőtt 2005-höz képest a háztartások vásárlásai alapján.