További Magyar cikkek
A fogyasztókat megtévesztőnek minősített, a versenyhivatal szerint intenzív reklámkampány 2005 utolsó negyedévében indult – idézi fel az előzményeket a versenyhivatal. A termék hirdetései többször egymás után nagy példányszámú napi és hetilapokban jelentek meg.
Tényleg nem fogyhatsz le
A reklámok a NorbiFit nevű terméket egy átfogó életmódrendszer részeként mutatták be, amelynek szedésével csökken a testsúly. Erre a fogyasztó hatásra hívták fel a figyelmet a hirdetésekben szereplő "Lefogyasztom az országot!", "Megtaláltam a fogyás titkát!" vagy a "Most tényleg lefogyhatsz!" szlogenek is.
Egy másik hirdetésben pedig az szerepelt, hogy "a NorbiFit egy rendkívül komplex összetételű szer, amely egyedülálló a maga műfajában". A reklámok azt is hangsúlyozták, hogy a NorbiFit egyik fő alkotórésze a brazil korall, amelynek hatására nem lépnek fel különböző hiánytünetek, és a sav-bázis egyensúly is fenntartható.
Nincs hatása, és nem egyedülálló
A GVH vizsgálata során megállapította, a termék reklámozásának idején a forgalmazók nem rendelkeztek igazolással arról, hogy a NorbiFit szedése valóban testsúlycsökkentő hatású lenne. A reklámok viszont túlzó módon a fogyásra, a túlsúlyból eredő problémák megoldására helyezték a hangsúlyt, mintegy azt sugallták, hogy a NorbiFit tulajdonképpen fogyasztószer.
A versenyhatóság figyelembe vette az Országos Élelmiszer-biztonsági és Táplálkozástudományi Intézet véleményét, amely szerint a NorbiFit nincs különösebb hatással az anyagcserére, és a termék nem tekinthető egyedülállónak, mivel összetevői más étrendkiegészítőkben is megtalálhatók.
A versenyhivatal felidézi: a versenytörvény szerint tilos a fogyasztók megtévesztése, azaz többek között az áru lényeges tulajdonságáról valótlanságot vagy valós tényt megtévesztő módon állítani. A lényeges tulajdonságokról szóló állításokat a piacon az adott termékkel megjelenő vállalkozásnak kell hitelt érdemlően bizonyítania.
Norbi is felelős
Mivel a reklámokban megfogalmazott állításokat hitelt érdemlően alátámasztó bizonyítékokkal a Bio Time Kft. és a Norbi.hu Kft. sem rendelkezett, megtévesztette a fogyasztókat – érvel a versenyhivatal. Az, hogy a két vállalkozás szerződése értelmében az előírások betartásáért az Avalon Team Kft., majd a Bio Time Kft. felel, a Norbi.hu Kft.-t sem mentesíti a versenyjogi felelősség alól.
A NorbiFittel kapcsolatos reklámtevékenység ugyanis utóbbi vállalkozás tudtával folyt, ráadásul Schobert Norbert reklámriportokban maga is tett fogyasztókat megtévesztő kijelentéseket. Például: az ajánlott terméken kívül nincs "normális ajánlat" a piacon, így a termék kifejlesztésében az a cél motiválta, hogy egy tartalmában új, forradalmian más terméket fejlesszen ki. A fentiek miatt a Bio Time Kft.-nek 14 millió, a Norbi.hu Kft.-nek pedig 3 millió forint bírságot kell fizetnie.
Nem ez volt az első
A bírság összegének meghatározásakor a GVH tekintettel volt arra, hogy a Bio Time Kft. árbevételéhez képest jelentős összegeket fordított a NorbiFit reklámozására, a hirdetésekbe foglalt megtévesztő állítások pedig széles fogyasztói körhöz jutottak el. Súlyosbító körülménynek bizonyult, hogy a társaság tulajdonosi köréhez köthető Avalont hasonló okok miatt már több ízben elmarasztalta a versenyhatóság.
A Norbi.hu Kft. esetében ugyanakkor a GVH megállapította: a vállalkozás felelős ugyan a jogsértő reklámokért, ám terhére csak az ellenőrzés elmulasztása róható fel, ráadásul esetében nem volt szó a fogyasztók ismétlődő megtévesztéséről sem.