További Magyar cikkek
A projektet illetően nincs teljes konszenzus az önkormányzatban: a szocialista-szabad demokrata városvezetés pártolja a beruházást, míg a Fidesz és több civil szervezet ellenzi azt. Álláspontjuk szerint a város déli iparterületére kellene vinni a gyárat. Ezzel viszont egyfelől az a gond - tudtuk meg Fábos Zsolttól, az önkormányzat szóvivőjétől -, hogy a terület nem egyedül az önkormányzat tulajdona, vagyis azt csak a tulajdonjog megszerzése után tudnák felajánlani a Hankooknak. Másfelől a közművesítés többszörösébe kerülne, mint az északi iparterület esetében, ahol egy kilométeres távolságon belül megvan valamennyi közmű-csatlakozási lehetőség.
Igaz, a gumigyárnak helyet adó északi iparterület 56 hektárja is vegyes tulajdon, ebből húsz hektár Dunaújvárosé, amely ezért 170 millió forintot kap majd. A többi telek itt is magántulajdonban van. Ez azonban nem jelent gondot - jelezte lapunknak Schrick István, Rácalmás polgármestere -, mivel az előkészítésben részt vevő Pentele Projekt Kft. opciós vételi szerződést kötött a területet birtokló gazdákkal, akik ennek értelmében kötelesek a rögzített áron átadni telküket december végéig.
A vételárról a polgármester nem nyilatkozott, úgy tudjuk azonban, hogy az az M6-os autópálya nyomvonalába eső telkek kisajátítása során kapott összegnél nem kevesebb. Birtokviták tehát nem állhatnak a beruházás útjába.
Mivel a telkek egy része közigazgatásilag Rácalmáshoz tartozik, a nagyközségnek el kell készítenie helyi építési szabályzatát, ennek a költségeit Dunaújváros finanszírozza. A két önkormányzat egyébként megegyezett a terület közös hasznosításában. Rácalmás az ingatlanértékesítésből nem profitál, viszont pénzhez jut a majdani adóbevételek 65-35 százalékos arányú megosztása révén.
Az adóforintokból a nagyobb részesedést kapó Dunaújvárosban kiemelten kezelik a beruházást, ennek érdekében egyablakos ügyintézői irodát állítottak föl, amely kizárólag a projekt engedélyezésével, a folyamat koordinálásával foglalkozik. A döntéshozatalban pedig Kálmán András polgármester gyakorlatilag teljhatalmat kapott, bizottsági tárgyalás és közgyűlési jóváhagyás nélkül is eljárhat az ügyben a szervezeti és működési szabályzat módosításának nyomán.
A környezetvédelmi engedély beszerzése sem okozhat komoly problémát, mert azt Szlovákiában egyszer már megkapta a Hankook, ez azt jelzi, hogy valóban környezetbarát csúcstechnológiát hoznak Dunaújvárosba.
Kérdésünkre, hogy az építkezés jövő januárra beharangozott megkezdéséig az összes engedély jogerőssé válik-e, Fábos Zsolt elmondta: számolnak a folyamat elhúzódásával, s az építkezés reálisan márciusban indulhat meg. A terület előkészítésének azonban nincs akadálya, így már meg is kezdték a 6-os főút tervezett körforgalmi csomópontjának kialakítását, az útban lévő fák átültetését.
A Hankookkal kötött megállapodás szerint a Pentele Projekt Kft. nevű cégnek közművesítve kell átadnia a telket. Ennek költségei azonban nem publikusak, ám sajtóhírek szerint meghaladják a hétmilliárd forintot. A Pentele Projekt Kft. menedzseli a közművesítést, intézi a terület átminősítését, mezőgazdasági termelésből való kivonását. Erre a feladatra a cég szindikátusi szerződést kötött Rácalmás és Dunaújváros önkormányzatával, valamint a helyi ipari parkot üzemeltető Innopark Kht.-vel.
Mint megtudtuk, a dunaújvárosi önkormányzat később "szomszédokat" is hozna a Hankook mellé, igaz, kisebb volumenű beruházásokban gondolkodnak. Hely van bőven - s mint Schrick István lapunknak elmondta -, a kétszáz hektár alig több mint negyede kelt el, de nap mint nap újabb és újabb befektetők - esetleges beszállítók - érdeklődnek a letelepedési lehetőségek felől az önkormányzatnál.