A használt autó se fogy

2007.02.14. 07:43
Az új autók piacának szűkülésével párhuzamosan egyre több lízingpiaci szereplőnél billent át a mérleg nyelve a használt autó javára – a lízingcégeken belül ezek finanszírozási volumene körülbelül 40 százalékot tesz ki a személygépjármű-hitelezési piacon –, ám úgy tűnik, ez is csak átmenetileg tudta kompenzálni a kieséseiket.

A tavalyi első negyedév még emelkedést hozott a használt autók finanszírozása terén, ám az elkövetkező hónapokban már a forgalom visszaesésével szembesülhettek a piaci szereplők. „A finanszírozási piac egyértelműen szűkült; ez annak köszönhető, hogy a gazdasági megszorítás hatásaitól tartva az ügyfelek egyre nagyobb része vásárolt készpénzért autót” – osztotta meg tapasztalatait Pintye János, az MKB-Euroleasing marketingosztályának a vezetője.

Hasonló tendenciáról számolt be Anderle Ádám, a Lombard Lízing vezérigazgató-helyettese is; az elmúlt hónapokban hitelfelvétel helyett egyre több magánszemély preferálta a készpénzes vásárlást. Bár mint egyesek megjegyezték, lehet, hogy ez csak a „látszat”, mert a háttérben például egy szabad felhasználású jelzáloghitel húzódik meg.

A K&H Lízingcsoport személygépjármű-finanszírozási üzletágának az igazgatója, Kőszegi László szerint a használtautó-piacra 2006-ban a regisztrációs adó visszafogó ereje is hatott; ennek köszönhetően ezen gépkocsik importja továbbra is elsődlegesen a prémium szegmenst érintette, míg az új autók piacának szűkülése a csereciklusok prolongálódásával járt együtt.

A használtautó-finanszírozás volumenének visszaesésében Révész Tamás, a Budapest Autófinanszírozás Zrt. vezérigazgatója meglátása szerint az is szerepet játszhatott, hogy az ezen gépkocsikra szóló ügyletek nehezebben felelnek meg a hitelezési feltételeknek, s a szigorú hitelbírálat, a csalási kísérletek eredményes meghiúsítása miatt is kevesebb kliens számára tudtak hitelt kihelyezni. Úgy véli, a részarány növekedéséhez arra lenne szükség, hogy a használtautó-kereskedők felelősségteljesebben működjenek együtt a finanszírozókkal, ne próbáljanak új autóra kidolgozott feltételeket kicsikarni tőlük.

A használt gépkocsik finanszírozásának a piacán is éleződő versenynek ugyanis ez volt az egyik következménye, azaz a kondíciók tekintetében csökkent a különbség az új és a használt autók finanszírozása között, a marzsok visszaestek, ezenkívül már nemcsak új gépkocsikba lehet beszámítani használt autót, hanem használtba is a használtat, és ezt a szegmenst sem kerülte el az önerő csökkenése, illetve a futamidő hosszabbodása. (Egyre több társaság kínál már 20 százalék alatti kezdőrészletet, egyes akcióknál a 10 százalék is fellelhető, s vannak, akik már 14 éves korig finanszíroznak autókat.)

„Az éleződő verseny mind a növekvő kockázatvállalásban, mind a csökkenő jövedelmezőségben megmutatkozik” – hangsúlyozza Varsányi Ferenc, a CIB Lízing VIP-üzletágának igazgatója. A társaság is kénytelen volt igazodni a piaci változásokhoz, miután lakossági üzletági kihelyezéseinek mintegy felét teszi ki a használtautó-finanszírozás, így például a kétévesnél fiatalabb járműveket újnak megfelelő feltételek mellett finanszírozza.

Ezzel ellentétes tapasztalatról számolt be az Erste Leasing vezérigazgatója, Nagy Péter, mondván: a verseny éleződése 2006-ban nem a növekvő kockázatvállalási hajlamban mutatkozott meg, hanem sokkal inkább a gyorsabb kiszolgálás és a széles termékpaletta iránti igényben.

A tavalyi trend folytatódásával, azaz a használt autók kihelyezéseinek a visszaesésével számolnak az idén is a piaci szereplők. Anderle Ádám mintegy 10 százalékos csökkenést vár ezen járművek eladása terén, ebben a hitelfelvétel „visszafogása” is meghúzódik. Bár meglátása szerint ebben a szegmensben egyre nagyobb a kockázat, több a visszaélés, és a fizetési hajlandóság is egyre rosszabb a tapasztalatok alapján.

Varsányi Ferenc várakozása szerint a kormányzati szigorítások hatására csökkenő lakossági reáljövedelmek a használtautó-vásárlásokra is kihatnak az elkövetkező két évben. Ám – mint hozzátette – az alsó kategóriás autóknál bekövetkező visszaesés mellett a volumenében kisebb szeletet képviselő prémium szegmens növekedése az idén tovább folytatódhat. A piac szűkülésével párhuzamosan Pintye János szerint egyre kockázatosabb konstrukciókkal jelenhetnek meg a finanszírozók – az alacsony kezdőrészletű és hosszú futamidejű szerződések különböző kombinációi, a tovább egyszerűsített és könnyített befogadási feltételrendszerek, roncsautó-beszámítás –, ezzel próbálva biztosítani a fizetőképes keresletet.

A Budapest Autófinanszírozás Zrt. igyekszik távol tartani magát a kockázatosabb konstrukcióktól, mint ahogy az MKB-Euroleasing is, ahol újabb értékesítési és kommunikációs csatornák nyitásával, a keresztértékesítési technikák fejlesztésével próbálják kiegyensúlyozni a kedvezőtlen piaci hatásokat. A K&H Lízingcsoport személygépjármű-finanszírozási üzletágának igazgatója ugyanakkor úgy látja: az idén az előrejelzések szerint javul a használt autók regisztrációs adója avultatásának a mértéke, ez együtt járhat az import és ezáltal a kínálat bővülésével. Emellett elképzelhető, hogy a háztartások egzisztenciális félelmeik, költségnövekedésük miatt részben a használt autó felé fordulnak.