További Magyar cikkek
Az interjút oldalakra tagoltuk. Az alábbi témákat itt találja meg:
1. oldal: A sztrájkról
2. oldal: A hófrászról, a vasutasok felelősségéről
3. oldal: A bliccelésről, az utasok ismeretlen utazási szokásairól, a BKV-ról, a budapesti elővárosi közlekedésről
4. oldal: A leányvállalatok önálláságáról, a járműbeszerzésekről
Azért sikerült olyan nehezen időpontot kapnunk, mert bizonytalan az állása? Mert hallottunk ilyent.
Ezt attól kellene megkérdezni, aki ilyen pletykákat terjeszt. Nekem nem szólt senki, de remélem, időben szólnak.
![](http://index.hu/cikkepek/0802/gazdasag/heiczinger01.jpg)
Kulcspozíciónak számít egyébként MÁV-vezérnek lenni? Mert a sztrájk kapcsán elgondolkodtunk, hogy mekkora mozgástere van, és úgy tűnik, nincs sok: se leverni nem tudja, se a követeléseket megadni.
Ez a sztrájk be volt jelentve már tavaly áprilisban. Akkor mondta azt a VDSZSZ, hogy az éves bérmegállapodás miatt akkor nem tudnak sztrájkolni, de 2008-tól majd beindulnak, sztrájkolni fognak a tíz százalékért, megmondtam nekik, hogy fenyegethetnek bármivel, azt nem fogjuk kifizetni. Amikor idejöttem 2005 októberében, és láttam, hogy a Cargónál be lett ígérve a tíz százalék, már akkor mondtam, hogy ez egy őrültség, de akkor nem lehetett már visszalépni. Azt viszont fenntartom, hogy attól, hogy valaki kimegy egy másik cégbe, de ugyanazt csinálja, ugyanazon a helyen csinálja, ugyanolyan feltételek szerint csinálja, nem jár neki több pénz.
De akkor Gaskóéknak nem is igaz az az érvelése, hogy 25-30 százalékos bérveszteséget szenvednek el azok, akik kiszervezett cégeknél dolgoznak?
Ez már demagógia. Azokról a cégekről beszélnek, amelyek 1993-ban alakultak. Az, hogy azoknál a cégeknél 15 év alatt hogyan fejlődtek a bérek, attól függ, hogy maga a cég hogyan fejlődik. De azt megjósolni, hogy azért adjunk valakinek béremelést, mert jövőre rosszul fog dolgozni, és így rosszul fog teljesíteni a cége, erre én most minek fizessek tíz százalékot? Egyébként azóta már a bíróság is kimondta, hogy a tíz százalék plusz emelésért nem törvényesen, nem jogosan sztrájkolnak, hiszen erre hatályos megállapodás van közöttünk.
És a sztrájk másik célja, a már említett részesedés a Cargo (a teherszállító leányvállalat) eladásából?
A bíróság azt is csak sztrájkjogi szempontból vizsgálta. És azt mondta, hogy abban az ügyben lehet sztrájkolni, mivel ezzel kapcsolatban semmilyen korábbi kollektív megállapodás nem volt. De a bíróság nem azt mondta, a követelés jogos, hanem csak azt: jogszerű az azért folyó sztrájk. Azt, hogy a sztrájk tartalma jogos-e, egy polgári bíróság állapíthatja meg.
Lesz ilyen polgári peres eljárás?
Az MNB-től a MÁV-ig
Heinczinger István 1984-ben külgazdasági közgazdaként diplomázott a szentpétervári (akkor Leningrád) Zsdanov Állami Egyetemen. Angolul, oroszul és hollandul felső-, németül középfokon beszél. Munkáját a Magyar Nemzeti Bankban kezdte, egyebek mellett pénzügyi és gazdasági elemzések készítésével foglalkozott. 1985-től a Nemzetközi Kapcsolatok Minisztériumában dolgozik több munkakörben, egyebek mellett a minisztérium közigazgatási államtitkári titkárságát is vezette.
A magánszférába 1991-ben vándorol át, előbb az angol-magyar East-West Kereskedelmi Rt. vezérigazgatója, majd 1992-től az osztrák Demexco GmbH-nál dolgozik, előbb budapesti kirendeltség-, majd moszkvai irodavezető. Még szintén Moszkvában a De'mak Rt. vezérigazgatója 1994-ben, egy évvel később már ismét Budapesten a magyar-holland Boma-H Kft. gazdasági igazgatója. Innen kerül az ITD Hungary kirendeltségvezetői székébe Hágába, ahol 2000-ig marad. Ekkortól a Siemens közlekedési ágazatának ügyvezető igazgatója 2005-ig, amikor a MÁV-hoz kerül általános vezérigazgató-helyettesnek, majd vezérigazgatónak.
Igen, elindítottuk.
Egyébként tett bárki olyan ígéretet a munkavállalóknak, hogy a Cargo-eladást követően a nem Cargo-dolgozók kaphatnak bármilyen összegű juttatást? Gondolunk itt arra, hogy Gaskó István Kóka János egy 2005-ös ígéretére hivatkozik, amelyről leveleztek is.
Egyoldalú levelek vannak, amiket megkaptunk mi is. Ezekben a Vasutasok Szakszervezete és a Gaskó úr által vezetett Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete valóban hivatkozik korábbi megbeszélésekre, és azt kérik, tájékoztassák őket, mi lesz a juttatások kifizetésének módja. Ilyen levelekre soha nem érkezett válasz a minisztériumból. Én 2005. október 1-je óta vagyok itt, hogy mi volt azt megelőzően, azt nem tudom. Azóta arról nem volt szó, hogy fizetni fogunk, hanem azt mondta Kóka miniszter úr, hogy meg kell vizsgálni, van-e rá lehetőség. Az apparátus már akkor jelezte, hogy a törvényt ezt nem nagyon teszi lehetővé, az mrp-be csak azt lehet bevonni, aki ott dolgozik.
Mi lesz a megoldás?
Nincs megoldás. Biztos, hogy mi nem fogunk fizetni.
És akkor sztrájkolni fognak a végtelenségig?
Nem tudom.
Ez azért egy elég speciális helyzet, nem? Mert egy átlagos bértárgyaláson van mondjuk egy 8 százalékos munkavállalói igény, és 2 százalékos munkáltatói ajánlat, aztán megállapodnak valahol 4-5 százalékon. De itt, úgy tűnik, nincs ilyen kompromisszumos lehetőség, ha jól értjük, nullát akar adni a MÁV.
Nullát, igen. Én nem fogok börtönbe menni. De nemcsak a 250 ezres követelésből, a tíz százalékból sem akarunk megadni semmit. A tíz százalék a Cargónál is úgy működött - bár ott sem értettem vele egyet -, hogy elküldtünk 1300 embert. Tehát ott nem romlott emiatt a cég hatékonysága, sőt.
Ez a börtön hogy jött ide?
Úgy, hogy a törvény szerint én nem fizethetek, a privatizációs törvény taxatíve felsorolja, hogyan lehet a bevételből kifizetni.
A minisztérium elállt ön mellől? Úgy hallottuk, ezt a sztrájkot egyedül kell megoldania, és ebbe fog belebukni.
![](http://index.hu/cikkepek/0802/gazdasag/heiczinger02.jpg)
Semmi gond, emelt fejjel fogok elmenni a cégtől. De az biztos, hogy amíg én itt vagyok, egy fillért nem fogok nekik kifizetni. Legalább, amíg az igazságügy-miniszter és a következő kormány leendő igazságügyi minisztere nem ad előre mentességet az elkövetkező húsz évre, hogy nem követtem el semmilyen állami vagyon elleni bűncselekményt.
Ezek szerint akkor a MÁV és a VDSZSZ között nincsenek is érdemi tárgyalások?
Igen, ez hetek óta így megy, ezek tizenöt perces megbeszélések. Annyi van, hogy időről időre jönnek különféle technikai ötletekkel, például, hogy variáljunk a munkaidővel. Ugyanez van a cargós pénzzel is: elindultak bruttó 750 ezerről, és lementek ugyan 250 ezerre, de ez már nettó, aminek a bruttója 550-600 ezer forint, alig kevesebb az eredeti követelésnél.
Mennyi kárt okozott a MÁV-csoportnak a február 1-jén kezdődött sztrájk?
Nettóban, tehát a megspórolt kiadásokat is figyelembe véve, február elseje és hetedike között 800 millió forint, az utolsó, 25-i sztrájk viszont csak minimális veszteséget hozott. Az összes kár olyan 1 milliárd forint körül van.
A tíz százalékos követelés kielégítése 6,3 milliárd forintba kerülne. Ha elérik ezt a kárértéket, akkor nem fogják azt gondolni, hogy a francba, mégis egyszerűbb lett volna kifizetni a kért pénzt? Vagy a VDSZSZ kivéreztetésére gyúrnak, hogy előbb-utóbb úgyis el fog fogyni a sztrájkalap?
Nem, ebben nem gondolkodunk. Nagyjából ki tudjuk számolni, mennyi a sztrájkalap: az elmúlt hét évben nem volt sztrájk, tudjuk, mennyit utalunk nekik, hiszen a VDSZSZ esetében a munkáltató vonja le a szakszervezeti tagdíjat. Tudjuk, hány tagjuk van. De a pénzzel kapcsolatban továbbra is azt mondom: ez egy elvi, nem pénzügyi kérdés. Nem engedek egy ilyen zsarolásnak, hiszen egyszer már megállapodtunk egy 6,9-os emelésben, még ha azt a VDSZSZ, bár elfogadta, nem is írta alá.
Gaskóék láthatóan taktikáznak azzal, hogy mikor hirdetik meg, és mikor fújják le a sztrájkot.
Igen, legutóbb vasárnap délután fél négykor küldték el a vezérigazgató titkárságára a tájékoztatást, hogy nyolc és fél óra múlva újrakezdik a sztrájkot. Sehová máshová nem küldték el a faxot és az e-mailt, csak nekem. Majd 15.53-kor küldtek még egyet, hogy üljünk le egyeztetni az elégséges szolgáltatásról. Ha a személyi titkárom nem itt lakik a közelben, akkor Gaskó úr kiállhatott volna ide, a MÁV-székház ajtajához a sajtó elé, hogy a MÁV nem hajlandó tárgyalni az elégséges szolgáltatásról, mert nem is tudunk az ajánlatról.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=bJE1jRyMFaE6fJ8fhsC.y4ZQnDkFoiPbY7JeelfAZ7P.i7&stparam=wnniomkpwg&fastid=ipqxvzhaneitfhaugbtmmzijqomb&nc=0)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Az örök ingatlanpiaci kérdés: hogy alakulnak a négyzetméterárak?
A lakhatási válság továbbra is jelentős mértékben nehezíti a magyarok mindennapjait. Helyzetjelentés az Indexen.
február 9., 06:16
- Gazdaság
A kormány bejelentette, hogy mikor érkezik a 13. havi nyugdíj
Vitályos Eszter további adatokat is közölt.
február 9., 14:17
- Gazdaság
Milliomosok klubja a BME-n – a magyar átlagbér kétszeresét keresik ezek a pályakezdők
Itt a teljes lista.
25 perce
- Mindeközben
Alekosz ingyen kap több mint 1 milliós fogsort: „Nemzetközi sztár vagyok, a fogazatom minőségének is nemzetközinek kell lennie”
1 órája
- Gazdaság
A kis benzinkutak még mindig nem találtak vissza a 2021 előtti fejlődési pályára
Tavaly 6,5 milliárd literre csökkent a magyarországi üzemanyag-forgalom.
február 8., 21:10
- Gazdaság
Ezek a számok több mint hárommilliárd forintot értek
Tizennégy milliomosa lett Magyarországnak.
február 8., 21:02
- Gazdaság
Visszahívja közel húszéves sikertermékét az OTP – mutatjuk, mit kell tudni
100 milliárd forintot tartottak benne a kötvényesek.
február 8., 19:01
- Címlapon
Pénzpatakba léptek a magyarok, akik ide tették a forintjukat
Ha azt gondolta, hogy az állampapír volt a legjobb befektetés, gondolja újra.
1 órája
- Címlapon
Még kinevezése előtt megbukott Orbán Viktor szövetségese
Nagyon sok a bizonytalanság, akár előrehozott választások is jöhetnek Ausztriában.
1 órája
- Gazdaság
Ezek a számok több mint 250 millió forintot értek
Kihúzták a hatos lottó nyerőszámait.
február 9., 16:47
- Gazdaság
Donald Trump pumpálja a forintot, mégsem eszik olyan forrón a kását
Csak nagy duma a vámháború?
február 9., 09:47
- Gazdaság
Szankciót vezethetnek be a Temu és a Shein ellen
Az egyik cég ellen vizsgálat is indult.
február 6., 06:59
- Gazdaság
Jól kezdett, de délutánra visszaesett a forint
Az euró árfolyama 405,5 forint fölé erősödött.
február 7., 19:00
- Címlapon
Megfélemlítette a dolgozókat a letartóztatott kiskunhalasi, nemátalakító maszek műtéteket végző orvosok esete
A nemzetközileg elismert urológus 600 ezer és egymillió forint közötti összeget kért a betegektől.
4 órája
- Címlapon
Először szólalt meg Volodimir Zelenszkij a Trump–Putyin-telefonbeszélgetésről
Az ukrán elnök közölte: országa semmilyen megállapodást nem fogad el, ami nélküle születik.
2 órája
- Címlapon
Brüsszel elesett, káosz szélén Európa fővárosa
A belga repterek csütörtökön egyáltalán nem fogadnak és indítanak repülőgépeket, de ez csak a jéghegy csúcsa.
7 órája
- Gazdaság
A kormány döntése miatt ömlik az emberek pénze az államhoz
Megérkezett a minisztérium gyorsjelentése.
február 10., 11:33
- Gazdaság
Reagált a kereskedelmi szövetség Nagy Márton árstopos bejelentésére
Azt is elárulták, mik a legfőbb célok az üzletpolitika kialakításakor.
február 10., 12:42
- Címlapon
„Gyakorlatilag megadta magát Putyinnak” – kritikusává vált egykori szövetségese bírálta Trumpot
13 órája
- Címlapon
Németh Dávid: Nagy ívekben halad a magyar gazdaság, és nem vagyunk bevállalósak
A K&H Bank vezető elemzője szerint a helyzet nem egyszerű.
43 perce
- Címlapon
Rosszabb állapotban vannak az egészségünkért dolgozók, mint az átlag magyar
A kutatások szerint az emberek jobban gyógyulnak egészséges ápolók mellett.
19 perce
- Címlapon
Megvett egy medvét, hogy megmentse az anyját
Bulmár végül a Tandori család tagja lett.
18 perce
- Mindeközben
Óriásit bakizott a TikTokon Dárdai Blanka, véletlenül kiposztolt valamit, amit nagyon nem akart
3 órája
- Címlapon
Ketten ültek az autóban, a sofőr gyorsított, mielőtt a tömegbe hajtott Münchenben, sok a sérült
Videón, ahogy a rendőrök leteperik és bilincsbe verik a 24 éves afgán elkövetőt, a bajor miniszterelnök szerint támadás történt.
8 órája
- Mindeközben
Vomberg Frigyes a Séfek séfe új zsűritagjáról: „Ő húzza meg a határt, hogy meddig mehetünk el"
5 órája
- Mindeközben
Nemcsák Károly megtisztítaná a szakmát a gátlástalan celebektől: „Művésznek mondja magát két nap múlva”
6 órája
- Gazdaság
Elutazhattak a magyarok, ijesztő adatokat közölt a KSH
Itt a hatnapos ünnep hatása.
február 6., 08:56
- Gazdaság
A régióhoz képest drágább a magyar üzemanyag, de a kormány szerint nem ez a lényeg
A kabinet szerint a szomszédos országok adatait kell figyelembe venni.
február 7., 09:29
- Gazdaság
Felülmúlta a várakozásokat az első alkalommal munkanélküli segélyt kérők száma az Egyesült Államokban
A Fed változatlanul hagyta hagyta az irányadó dollárkamat-tartományt.
február 6., 16:50
- Gazdaság
A Ford kritikával illette az importvámok megemelését
Donald Trump nemrég kiegészítő vámokat vetett ki a Mexikóból és Kanadából származó árukra.
február 6., 10:19
- Gazdaság
Ebben rejtőzhet Magyarország legnagyobb üzleti potenciálja, de a zombikkal le kell számolni
Könnyen félrecsúszhat a kormány terve, ha nem figyelnek.
február 7., 07:19
- Címlapon
Szijjártó Péter bejelentette, Magyarország és Szerbia közös kőolajvezetéket épít
A külügyminiszter szerint nincs magyar energiabiztonság Szerbia nélkül.
29 perce