További Magyar cikkek
Nagy Péter úgy véli, hogy a problémás ügyletek megszaporodása az éles versennyel hozható összefüggésbe. A finanszírozók az ügyfélszerzés érdekében alacsony - szélsőséges esetben nullaszázalékos - önrésszel is nyújtanak autóhiteleket, kockázatukat erősen megnövelve ezzel. E kedvezményes konstrukciókat ugyanis általában azok veszik igénybe, akiknek nincs elég pénzük magasabb önrész kifizetésére. Érvelését azzal támasztotta alá, hogy a Postabank-Leasingnél a visszavett motorkerékpárok száma az első fél évben nemhogy emelkedett, hanem némileg csökkent is (18-ról 15-re). A motorkerékpárok esetében ugyanis nincs mód önrész nélküli finanszírozásra.
Több visszavett autó
A visszavett autók száma 736-ra rúgott az első fél évben a Raiffeisen Lízing Rt.-nél, amely több mint a tavalyi év hasonló időszakában - nyilatkozta Kalmár Zsolt, a társaság portfóliókezelési igazgatóhelyettese. A felszólítások számában drasztikus növekedés következett be a cégnél. Ennek részben az a magyarázata, hogy a társaság az év elején szigorúbb felszólítási rendszert vezetett be, a felszólítások gyarapodása azonban a romló fizetési morálnak is köszönhető. Kalmár Péter szerint az ügyfelek nem rosszhiszeműségből mulasztják el a törlesztést, hanem egyszerűen túlvállalják magukat. Nem gondolnak bele abba, hogy a hitel visszafizetésén felül egyéb addicionális költségeket (casco, szervizdíj) is ki kell fizetniük. Emellett a manapság oly divatos svájci frank alapú ügyleteknél gyakran nem kalkulálnak az árfolyamkockázattal sem.
A piacvezető Merkantil csoport is a visszavett autók számának emelkedéséről számolt be. Tavaly összesen 1956 autót vettek vissza, míg az idén az első fél évben 1404-nél tartanak. Az első fél évben 72 380 felszólító levelet küldtek ki, ebből 21 014-et követett felmondás. Mindez azt is jelenti, hogy az élő szerződések fele problémás volt. Kolossváry Ádám, a Merkantil csoport elnök-vezérigazgatója a verseny élénkülésével magyarázta a romló tendenciákat.
A Budapest Autónál a kihelyezések növekedésénél kisebb mértékben nőtt a visszavett autók száma. Míg 2003-ban az első fél évben 192, 2004 első fél évében 238 visszavételére került sor. A visszavett autó gyakorlatilag veszteség nélkül értékesíthetők. A versenytársak esetében a nagyobb arányú visszavétel a számtalan kockázatos - a finanszírozóra, az autókereskedőre és az ügyfélre nézve egyaránt hátrányos - finanszírozási konstrukciónak tulajdonítható.