További Magyar cikkek
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) következő tarifáit október 30-ig kell nyilvánosságra hozniuk a biztosítóknak. Az elmúlt két évben liberalizált árakkal működő piacon az árverseny miatt gyakran panaszkodó társaságok - az általuk kifogásolt alacsony profitrés ellenére is - évről évre ringbe szállnak az ügyfelekért. Kurtisz Krisztián, a Groupama Biztosító lakossági és kisvállalkozói vagyonbiztosítási igazgatója szerint ennek oka csak részben az, hogy tekintélyes (évi 120 milliárdos díjbevételű) piacról van szó.
Nem kell meggyőzni
Szerinte legalább ilyen fontos, hogy a kötelező biztosítás esetében az ügyfelet nem kell meggyőzni arról, hogy kössön szerződést. A biztosítók így könnyebben juthatnak ügyfélhez, aki pedig már egy ponton kapcsolódik a társasághoz, jobban rábeszélhető egyéb termékek igénybevételére is.
Az ügyfelekért folytatott harc azonban az évek során jelentősen változott. Sipos József, az Allianz Biztosító ügyvezető igazgatója úgy látja, hogy a két évvel ezelőtti árversenyhez képest tavaly jelentős fordulat következett be: fontossá vált az is, hogy ki milyen kedvezményeket ad, s főként hogy milyen szolgáltatásokat képes szerződő partnerének akár ingyenesen is nyújtani.
Kurtisz Krisztián ugyan ezzel alapvetően egyetért, de azt gondolja, ezen a téren a lehetőségek igen korlátozottak. A szektorban tapasztalható alacsony profitszint és a magas fogyasztói árérzékenység miatt ugyanis alig adható ingyenes pluszszolgáltatás. Lehetőség van viszont olyan csatolt szolgáltatásra, amelyet a standardnál alacsonyabb díjért kaphat meg az ügyfél.
A Groupama nyilvánvalóan ennek jegyében lépett az idei kgfb-harc első szereplőjeként nyilvánosságra. A társaság ugyan tarifatáblát még nem tett közzé (ezzel megvárja a szokásos október végi időpontot), de azt már bejelentette: új ügyfelei, akik november 1-jéig weblapjukon regisztrálnak, baleset-biztosítást kapnak „ajándékba". A Groupama emellett igyekszik kedvező tarifákkal megtartani a nála már szerződéssel rendelkezőket.
Nem lesz árverseny
Maják Viktor, az Union biztosító marketingigazgatója úgy látja, hogy a „kapcsolt" megoldásokat a piac nem igazolta egyértelműen vissza, ezért szerinte a követendő cél az alapszolgáltatás ügyfélközpontúvá tétele, vagyis a kötelezőt szabályozó kormányrendelet reformja lenne.
Általánosan igaz, hogy a biztosítók a változó ügyféligényekhez igazodva összetettebb - és ebből adódóan kevésbé átlátható - szerződési feltételek létrehozásában látják a üdvözítő megoldást. Több biztosítónál is úgy vélik, hogy az új versenyben meghatározó lesz, hogy ki melyik részpiacra pozicionálja magát. Maják is úgy véli, a kialakuló tarifák után az ügyfelek valószínűleg korcsoporttól, életkortól, lakhelytől függően más-más biztosítónál találják majd meg a legolcsóbb tarifákat.
Az első fecskét jelentő Groupamánál mindenesetre a kgfb-küzdelem nyitányát jelentő sajtótájékoztatón rögzítették: nem kívánnak komoly árversenybe bonyolódni. Az előző évek tapasztalatai alapján pedig kérdés, hogy ezt a kesztyűt az idén egyáltalán felveszi-e valaki.