Bezár az Ikarus székesfehérvári gyára

2003.08.11. 20:51
Bezárják az Ikarusbus székesfehérvári gyárát, a magyarországi termelést pedig a budapesti Ikarus Egyedi Autóbuszgyártó Kft. telephelyére koncentrálják - közölte a társaság az MTI-vel.
A székesfehérvári gyár bezárásával - mint azt a cégcsoport vezetői hétfőn előzetesen bejelentették a Fejér Megyei Munkaügyi Központnak - 187 dolgozónak mondanak fel. Az elbocsátásokról augusztus 18-án kezdődnek meg a konzultációk az érdekvédelmi szervezetekkel. A tájékoztatás szerint legkorábban szeptember első felében közölheti a cégvezetés az érintett dolgozókkal, hogy 30 nap múlva kézhez kapják a felmondó levelüket.

A Fejér Megyei Munkaügyi Központ minden segítséget felajánlott a probléma rendezéséhez, és ha a munkavállalók, illetve a cégvezetés igényli, kihelyezett munkaügyi irodát hoz létre az üzemben - tájékoztatta az MTI-t Zimmermann József, a központ igazgatója. Vass István, az üzemi tanács tagja elmondta: legkorábban 52 nap múlva zárhatják be a gyárat.

Az Ikarusbus többségi tulajdonosa, az Irisbus közleménye szerint a magyar piac folyamatos hanyatlása és az exportfelvevőpiac hiánya miatt döntöttek a gyár bezárása mellett. "A helyközi buszok és autóbuszok magyar piaca 2003-ban mélypontra jutott, és az évet várhatóan 200 autóbusz alatt zárja minden márka tekintetében" - áll az Ikarusbus közleményében.

A közlemény hangsúlyozza, hogy az Ikarusbus egyetlen jelentős exportmegrendelése mintegy száz darab alvázra szólt. Az Irisbus döntése szerint az Ikarusbus budapesti adminisztrációs telephelyét szakaszosan zárják be, a megmaradó munkavállalók egy része idővel átkerül az Egyedi Autóbuszgyár állományába. Vass István közölte: az Egyedi Autóbuszgyár mindössze 10-20 embert vesz át.

A budapesti Egyedi Autóbuszgyár továbbra is Ikarus márkájú autóbuszokat gyárt, és a csoport egésze számára bizonyos termékkategóriák gyártótelephelye marad. A döntés értelmében az alvázmegrendeléseket továbbra is magyarországi gyártással elégíti ki az Ikarusbus. Az EU piacára szánt, az Irisbus által gyártott helyközi busz- és autóbusz-kínálatot bevezetik a magyar piacra is.

Az Ikarusbus székesfehérvári gyárában a termelés folyamatos visszaesése miatt már tavasszal 270 munkahelyet szüntettek meg. A társaság székesfehérvári gyára az év elején 448 munkahely megőrzésére 55,6 millió forint munkahely megtartó támogatást kapott a Fejér megyei decentralizált foglalkoztatáspolitikai alapból.

Elios Pascual, az Irisbus elnöke tavaly novemberben jelentette be, hogy az Ikarusbus székesfehérvári gyárában levő munkahelyek megtartására támogatást kért. Hozzátette: erre azért kényszerült a cég, mert annak ellenére, hogy magyarországi jelenlétének 3 esztendeje alatt mintegy 25 millió eurós vesztesége keletkezett, nem szándékozik kivonulni az országból. Az Ikarusbus 77 százalékban az Irisbus S.L., 23 százalékban pedig az Ikarus Járműgyártó Rt. tulajdonában van, jegyzett tőkéje 6,4 milliárd forint.