Hasonlít-e a tengerimalac a tehénre?

2007.10.28. 11:53
A Kraft Foods felszólította az Ilka Rudolf túró rudit gyártó céget, hogy ne forgalmazza a terméket, mert a csomagolás túlságosan hasonlít a Milkáéhoz. Az Ilka cégvezetője szerint nem hasonlít, de a szabadalmi pert elvesztették. Döntsenek önök.

Másfél évvel ezelőtt kereste meg szerkesztőségünket az Ilka vezetője, Ilka Gábor új termékével, az Ilka Rudolf nevű túró rudival. "Tavaly észrevettem, hogy úgy hívnak, hogy Ilka" - idézte fel az egyébként állattakarmány-kiegészítőkben utazó üzletember a nagy sztori meghökkentő kezdetét. Innen egy lépés volt rájönni, hogy ez majdnem Milka, a következő pedig az, hogy a Milkának nincs hűtött terméke, ráadásul az iparjogász testvér - szintén Ilka, ugye - szerint saját nevét bárki használhatja cégnévnek.

A cég tavaly piacra dobott egy próbamennyiséget, hogy megnézzék, hogyan fogadják az árut a vásárlók. A cégvezető szerint kedvezően fogadták. A túró rudikat egyébként az Iwinex Kft. gyártotta Ilkáéknak. Ilka Gábor a dizájnt levédette a szabadalmi hivatalnál. Illetve beadta a papírokat.

Ilka Rudolf a tengerimalaccal

Az édesség azonban soha nem jutott el a tömegtermelésig. Tavaly márciusban ugyanis kaptak egy felszólítást a Kraft Foodstól. A cég arra hivatkozott, hogy a Milkát hosszú évek óta megkülönböztető és jellegzetes csomagolásban gyártják, a sok éve folyó marketing- és reklámbefektetések pedig szoros asszociációt alakítottak ki a lila szín, a lila tehén és a terméknév között. Az Ilka Rudolf csomagolása pedig az összetévesztésig hasonló a Milka védjegyekben szereplő írásképpel, a foltos, lila színű állattal és a csomagolás színével.

A domináns lila szín közismerten a Milkára emlékeztet, az ilka szó az összetévesztésig hasonló a Milka szóhoz (a hiányzó M betű fonetikailag nem domináns), az állat a Kraft cég reklámjait idézi fel, amelyben mormoták szereplenek (ezek a reklámok rendszeresen megjelennek a tévékben) - így érvelt a Kraft Foods a szabadalmi hivatalnál, amikor megtámadta az Ilka védjegybejegyzési kérelmét.

Milka csoki tehénnel

Mivel ez védjegybitorlást jelent, felszólították a céget, hogy a jövőben ne gyártsanak és értékesítsenek olyan terméket, amely bitorolja a védjegyeket. Ezen kívül nem használhatják az ilka.hu domain nevet sem, csokoládé, kakaó reklámozására és értékesítésére.

Nézzük a csomagolást, amely kiváltotta a Kraft Foods nemtetszését. A névre kaptunk magyarázatot: a cég vezetőjét Ilka Gábornak hívják, saját nevét használja cégnévként. Természetesen nem véletlenül választottak állatot és a Milka lilájához hasonló színt. "Humorosat szerettünk volna" - magyarázta Ilka Gábor - Az embereknek erről eszükbe jut a Milka, de tudják, hogy mégsem az. A humort használjuk fel, hogy a vásárlók meg tudják különböztetni a többi ruditól az Ilka Rudolfot".

A felszólítás után az Ilka Kft. nem hagyta annyiban a dolgot, a Gazdasági Versenyhivatalhoz fordult. Szerintük a Kraft Foods akadályozza az ő piacra lépésüket. A GVH azonban nem vizsgálta az esetet, mert szerintük a névjegybirtoklás nem az ő hatáskörük. (A Kraft Foods a gyártó Iwinexnek is küldött felszólító levelet, ők azóta nem készítik ezt a terméket.)

Mint említettük, az Ilka Kft. a szabadalmi hivatalnál szerette volna bejegyeztetni a csomagolást. Ám a hivatal idén augusztus 23-án elutasította a védjegy bejegyzését. Az indoklásban elismerik, hogy nem azonos árucsoportokról van szó, illetve a lilát és a kéket nem tévesztik össze egymással a fogyasztók. Csakhogy a két védjegy között fennáll az összetéveszthetőség, ha összhatásában vizsgáljuk a két csomagolást. Vagyis hasonló elemek vannak rajtuk: mindkettő tartalmaz egy állatot, amelyet természeti környezetben ábrázolnak, hasonló a megjelenés és a védjegy típusa, illetve az ábrák alapszíne is.

Az Ilka Kft. ezt sem hagyta annyiban, a Fővárosi Bírósághoz fellebbezett a határozat ellen. Az ügynek tehát lesz még folytatása.

Az Index megkereste a Kraft Foodsot is, de a cég nem akart nyilatkozni a témában.