Inkább külföldön nyomtatnak a kiadók

2006.04.28. 08:25
Egyre több magyar havilapot és katalógust készítenek külföldi nyomdában. A kiadóknak ugyanis még a magasabb szállítási költség ellenére is megérheti szlovák vagy éppen lengyel céget választani, mert azok esetenként rövidebb határidővel dolgoznak.

Az amerikai tulajdonú, közel másfél évszázada a nyomdaiparban dolgozó RR Donnelley krakkói egységénél tizenhét magyar nyelvű havilapot készítenek, köztük számos női magazint, a National Geographicot és a Playboyt is. A cég a magyar ügyfeleknek - köztük a Sanomának, az Adoc-Semicnek és a Marquardnak - is nyomtat szórólapokat, reklámleveleket és katalógusokat, utóbbit például az Avon részére.

Jók a szakmában, de nem ruháztak be

A versenyképes árak mellett a magasabb minőség, a rövid határidők és a számos extra szolgáltatás miatt választanak minket az ügyfelek - mondta Marten Frankeen, az RR Donnelley európai kereskedelmi igazgatója. A magyarországi nyomdák is kiválóan értenek a szakmához, de nem ruháznak be megfelelő mértékben a technológiába, az eszközök fejlesztésébe - véli Michal Pawlik.

A lengyel leányvállalat kereskedelmi igazgatója hozzáteszi: amíg egy átlagos magyar nyomdában öt gép dolgozik, addig az RR Donnelley-nél huszonnégy, a legújabb technológiát alkalmazó rotációs gép. Ebből adódóan jóval gyorsabban, rövidebb határidőkkel dolgoznak, ami a kiadók számára rendkívül fontos szempont.

Az RR Donnelley értékes know-how-val rendelkezik például a színmenedzsment terén, a nyomtatási folyamat során egy automatikus rendszer folyamatosan nyomon követi a minőséget, és a hibák bármikor korrigálhatók.

Saját raktár

A nyomtatás, a kivitelezés és a színek minősége rendkívül fontos a magazinokban hirdetők, így a kiadók számára is. A női magazinok mellé gyakran csomagolnak termékmintákat, ajándékokat vagy más kiadványokat. A lengyel nyomda ezért egy raktárat is fenntart Budapesten, ahonnan saját felelősségére elszállítja a mellékelnivalót, és sürgős esetben akár 500 alkalmi dolgozót is képes felsorakoztatni a munka gyors elvégzése érdekében.

Pawlik szerint olyan apróságok is számítanak az ügyfeleknek, mint a termékminták elhelyezéséhez használt ragasztó. A cég olyan változatot fejlesztett ki, amelyik könnyedén leválasztható a papírról, és nem hagy olajos foltot. Ez a magazinokban hirdetőknek rendkívül fontos, bosszantó ugyanis, ha a termékminta miatt tönkremegy a reklám.

Négymilliárd évente

A New York-i tőzsdén jegyzett RR Donnelley a világ harmadik legnagyobb nyomdaipari vállalata, éves globális árbevétele tavaly elérte a 8,4 milliárd dollárt. A cég Amerikában, Európában és Ázsiában található 600 nyomdájában és irodájában több mint 43 ezer alkalmazott dolgozik.

Az RR Donnelley évente 4 milliárd darab magazint nyomtat ki, köztük a legnépszerűbb amerikai lapokat. A cég Lengyelországban 1994-ben jelent meg, azóta három nyomdai szolgáltatást nyújtó céget vásárolt fel, köztük a Moore Wallace-t, az Astron Groupot és a Poligrafiát.