A gépkocsik többsége illegális bontóba kerül

2008.11.26. 08:02
A hitelre vásárolt járművek törlesztőrészletei miatt sok autós csak a legfontosabb javításokra áldoz, gyakran még azokra is csak végszükség esetén. Magyarország uniós csatlakozását követően azonban így is a felére csökkent a bontott autóalkatrészek iránti kereslet.

A magyar utakon futó mintegy 3,3 millió jármű (személygépkocsi és kishaszonjármű) átlagéletkora meghaladja a tíz évet. A forgalomból kieső járművek 55-60 százalékát illegális műhelyekben bontják szét, ez évente körülbelül 60 ezer autót jelent. A feketebontás és az ebből származó alkatrészek eladása évről évre több száz millió forint kárt okoz az államnak. Éppen ezért a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) olyan szabályozási környezet kialakítását sürgeti, amelyben nyilvánvalóan meg lehet állapítani az illegális bontás tényét és amely lehetővé tenné az alkatrészek eredetének azonosítását - mondta lapunknak Lovas Károly, a hatóság főigazgatója. Az NKH látókörébe került, illegális bontással foglalkozó műhelyek száma megközelíti a százat.

A totálkáros esetek jelenlegi törvényi szabályozása sem segíti az ágazat kifehérítését. A leggyakoribb visszaélések közé tartozik, hogy a műszaki totálkár megállapítása után az autót úgy hozzák ismét forgalomba, hogy számos belső hiba - például a gyűrődőzónák hiánya - rejtve marad a vásárló előtt, aki többnyire azzal sincs tisztában, hogy egy korábban totálkárosnak nyilvánított autót vesz meg. A gazdasági totálkárral kapcsolatos biztosítói gyakorlat számos esetben ahhoz vezet, hogy a járműtulajdonos felveszi a biztosítási összeget, majd számla nélkül, jóval kevesebb pénzért, sokszor ismeretlen eredetű elemekkel, bizonytalan műszaki színvonalon javíttatja meg autóját.

A magyar autósok többsége ugyanakkor nem kifejezetten vevő a bontott alkatrészekre: kicsivel drágábban, de inkább új, utángyártott elemeket szeretnek vásárolni. Marcz Ferenc, a FAUDI ügyvezetője szerint Magyarország uniós csatlakozását követően szinte azonnal, mintegy 50 százalékkal visszaesett a bontott autóalkatrészek forgalma. Az autótulajdonosok ugyanakkor elsősorban az olcsó termékeket keresik, az elmúlt néhány évben a garantált minőség iránti kereslet is folyamatosan gyengült. Több bontottalkatrész-forgalmazó is úgy nyilatkozott lapunknak, hogy az ilyen alkatrészek iránti érdeklődés szinte teljesen megszűnhet: miután az autótulajdonosok hitelt hitelre halmoztak, nemritkán a szervizelésre sem marad pénzük és csak a halaszthatatlan műszaki javításokat végeztetik el.

Horváth László, a Magyar Autóklub műszaki szakágvezetője szerint egyre több autós egyre olcsóbb és egyre egyszerűbb módot keres a műszaki javításokra. A tapasztalatok szerint az utóbbi években nagyon sokan elhalasztják a javításokat, a legszükségesebb beavatkozásokat többnyire valamilyen konkrét eseményhez - műszaki vizsgáztatás vagy járműeladás - kötik a tulajdonosok. A szakágvezető szerint a jövőben még inkább érezhető lesz a kiadások eltolása, azzal azonban az Autóklub tapasztalatai szerint az autótulajdonosok is tisztában vannak, hogy az üzembiztonságot érintő beavatkozások csak garanciát biztosító, legális műhelyekben végeztethetők el. Az új személygépkocsit vásárlók - a garanciából adódóan is - három évig még visszajárnak a márkaszervizbe, ezt követően azonban már nyitottabbak az olcsóbb javítást jelentő megoldásokra.