Már tombol a karácsonyi vásárlási láz

2003.11.11. 08:35
Idén korábban kezdődött a kereskedők ünnepe: a november elsejét követő hétvégén elözönlötték a karácsonyi bevásárlási lázban égő vásárlók a plazákat és a hipermarketeket.
A mindenszenteket követő hétvégén robbanásszerűen megugrott a bevásárlóközpontok és a hipermarketek forgalma. A vásárlói rohamban valószínűleg az ünnep előtti fizetésnap is szerepet játszott, ám az elmúlt hét vége egyértelműen bizonyította, hogy megkezdődött a karácsonyi fogyasztási hajsza. A bevásárlási őrületet bizonyítja, hogy például múlt szombaton a Camponát eddig soha nem látott tömeg lepte el.

A Napi Gazdaság információi szerint hasonló volt a helyzet a belvárosi bevásárlóközpontokban is és a hipermarketek sem maradtak ki a "szórásból". Utóbbiak már felkészítették üzleteiket a karácsonyi bevásárlási lázra, a csokimikulások és a karácsonyi dekorációk egy időben kerültek a polcokra. Danks Emese, a Tesco-Global Rt. szóvivője nem tudta megmondani, mi lehet a karácsonyi slágertermék, így egyelőre a gyermekjátékokra és a karácsonyi díszekre koncentrálnak. Gillemot Katalin, az Auchan Magyarország Kft. kommunikációs vezetője elmondta, november első napjaitól számítva érezhetően növekedett a gyermekjáték- és a dekorációs részleg forgalma. Úgy véli, a vásárlók szeretnek előre gondolkodni, és hamarabb megveszik a szükséges karácsonyi kellékeket. Danks Emese szerint a karácsonyi szezon novemberi kezdése a vékonyabb pénztárcájú fogyasztóknak kedvez, akik így könnyebben beoszthatják a pénzüket, nem kell az utolsó pillanatban kiköltekezniük.

A hideg miatt

A bevásárlóközpontokban november közepére készülnek el a karácsonyi dekorációk, ám szinte mindenütt megtalálhatóak már az ünnepet jelző "ikonok". Ugyanakkor a plazák vezetőinek egybehangzó véleménye szerint idén mintha kissé korábban kezdődne a kereskedők ünnepe. Balla Erna, a Campona ügyvezető igazgatója szerint ehhez köze van a hidegre fordult időjárásnak is: megfigyelték ugyanis, hogy a vásárlók a melegebb őszökön kevésbé hajlandóak vásárolni. Koncz Róbert, a Duna Plaza ügyvezető igazgatója elmondta, hogy szeptemberhez képest november elejére jelentősen javult forgalom. Pontos számokat nem kívánt elárulni, de úgy vélte, a látogatók számának 30 százalékra becsült növekedése nem állhat távol a valóságtól. A Mammut bevásárlóközpont a jelek szerint jobb helyzetben van, Vigh Gábor, cégvezető-vezérigazgató szerint az iskolakezdéstől számítva már jelentősen növekedett az üzletközpont forgalma. Az igazi boomot azonban november vége felé várja, amire a karácsonyi dekorációk is elkészülnek.

Gyorsan kifosztják

Az üzletházak karácsonyi felkészülése általában milliókat emészt fel, erről azonban nem szívesen beszélnek a bevásárlóközpontok képviselői. A hosszabb távú, akár a tízmillió forintos költséget is meghaladó befektetések ritkábbak, annak ellenére, hogy ezeket a dekorációkat több évig használják az épület üzemeltetői. A készülődés érthető, hiszen a kereskedők éves forgalmuk legalább 25-30 százalékát érik el az 6-7 hétvégére korlátozódó szezonban. Kérdés azonban, hogy a korán kezdődött karácsonyi vásárlási rohammal képesek lesznek-e lépést tartani, hiszen tavaly az utolsó hétvégére gyakorlatilag kifosztották a vevők a leglátogatottabb boltokat.